25 juni 2011

Supersize me...

Häromdagen sag vi SuperSize Me pa tv och hade langa funderingar angaende snabbmat. Jag är väldigt emot medan I tycker det är gott, roligt och ok. Jag är medveten om att allt som man förbjuder blir extra spännande...

Dokumentären var verkligen en chockerande upplevelse. T.ex. att snabbmatskedjorna serverar mat i amerikanska skolor. Att pommes frites anses vara grönsaker. Hur mycket kalorier man dricker via t.ex. läsk, juice, saft. Hur manga kalorier per dag en del (tjocka) amerikaner äter (6-8000 - 3ggr dagsbehovet). Hur lite amerikanerna gar, rör pa sig - aker bil överallt. Häftigt att dokumentären gjorde att man nu kan se precis vad varje meal innehaller direkt pa ladan. Bara det att man har stämt snabbmatskedjorna för att man blivit tjock av att äta där. Kan ju bara hända i USA!

Jag har nog väldigt manga idéer och "regler" angaende en sund hälsosam kost. Vill t.ex. laga hemmagjord mat precis som min mamma gjort. Varje dag. Att Dani lär sig laga mat. Far vara med i kóket. Jag lagade mat till mig själv efter skolan när jag gick i lag- och mellanstadiet. Medan i Spanien finns det manga vuxna som inte lärt sig eftersom deras mamma gjort allt. Servat. Eller bara lärt flickorna.

Daliga vanor finns i bada länderna och endel skulle jag vilja försöka undvika. Som att sma barn dricker kolsyra medan jag tycker det är ok med juice och saft. Att jag tycker det är ok med lördagsgodis men inte med bollo industriales (donuts etc) efter skolan varje dag. Hellre en macka. Eller att jag inte tänker ge Dani chips som mellanmal, vilket är ganska vanligt i Spanien. Bara det att inte använda sa otroligt mycket olja. En matsked är 140 kalorier? I Spanien finns väldigt manga överviktiga barn. Tredje landet i Europa efter England och Ryssland.

När vi var sma gjorde mamma hemmagjorda hamburgare, pizza etc. Vilket jag fortfarande gör. Lika gott men mycket mer hälsosamt. Eller hemmagjorda pommes frites. Hemmagjorda bullar. Undvika de största sockerfällorna. Försöka ge frukt som sötsaker.

Ni som följt mig ett tag vet att jag inte köper snabbmat, färdigmat, pga av min glutenallergi. Undviker E-nummer och konstiga ingredienser. Handlar färsk frukt, svensk kött etc pa saluhallen. Köper gärna ekologiskt. Närodlat. Betalar gärna extra för bra mat. Mat är väldigt viktigt för mig.

Inga kommentarer: