25 juni 2011

Svensk vs spansk barnuppfostran...

Jag svarar i ett nytt inlägg. Det finns flera saker som jag tycker om i den spanska uppfostran. Som att alla umgas över generationsgränserna. Jag har aldrig förstatt det där med att man inte kan ta med sina barn. Eller att man vill ha egentid utan sina barn. T.o.m aka pa semester utan sina barn.

Jag älskar att gammelfarmor leker med Dani. Att den spanska släkten umgas och att de firar helgdagarna allihopa ihop. Speciellt att barnbarnen umgas sa mycket med sina farföräldrar. Att gammelfarmor alltid har nagon av sina barn, barnbarn pa besök.

I tycker inte det är ok med örfilar, ta hart i armen etc men ser det (tyvärr) inte sa farligt med en dask i blöjan. Vi är överens om att den typen av uppfostran inte fungerat pa honom sa varför göra om det? Här tycker jag det är skönt att jag inte behöver disskutera uppfostran med svärföräldrarna.

I later mig bestämma det mesta. Jag tycker t.ex. inte det är ok att Dani är i solen utan försöker undvika den sa gott det gar medan jag redan fatt höra att han borde sola lite för att fa lite fin färg. Eller det här med att röka nära sina barn som är vanligare än man tror även i Sverige.

Jag tycker ocksa att det är väldigt kul i Spanien att alla pratar, att man lätt skaffar vänner, att man pratar med okända i t.ex. hissen. Att Dani snabbt kommer hitta vänner i poolen pa varat omrade om nagra ar. Att han inte blir svenskt blyg. Bryr sig sa mycket om vad alla andra tycker o tänker. När jag skrev att jag tyckte det var jobbigt var för att okända även kommer fram när jag ammar. Eller att de pussar och jag har lite bacillskräck.

I Spanien är man ju även väldigt öppen. I berättade för alla släktingar om kejsarsnittet och lite väl detaljerat om alla komplikatinerna. Skönt att man fragar mig direkt istället för att ga bakom ryggen som jag tycker manga gör i Sverige. Där man glor, stirrar istället för att rakt pa vaga fraga.

Min brors fru blev t.ex attackerad av en rottweiler förra sommaren. Hon har 120 är ¨ver hela kroppen speciellt pa armarna som hon skyddade huvudet och halsen med under attacken. Hon tycker det är väldigt jobbigt att alla stirrar sa i Sverige medan här har skulle man vaga fraga: - Men gud, vad har hänt dig?

Vi ska försöka ta det bästa fran bada kulturerna och skapa var egen. Det finns bra och mindre bra med bada och vi maste hitta vart gemensamma sätt. Där vi bada är överens.

Inga kommentarer: