11 juli 2011

Det lugna mammalivet...

Dani övar att vända sig hela dagarna. Han klarar det nästan men kämpar med ena armen. Han är stark, envis, bestämd. Samtidigt som trygg, lugn och glad. Han liknar min pappa, sin morfar i personlighet tror jag.

Dani pratar. Ja, det känns fel att kalla det jollra för det låter som han säger saker. T.o.m så jag tror att det är någon annan. Han kommunicerar med oss. Långa meningar med olika ljud. Ajo, atjo, acho... Hej, jej, hhee... Ma...ma... Iiiiooo. Mina föräldrar säger att han inte låter som svenska barn. Undra om han låter som spanska?

Så skrattar han. Helt underbart skratt. Ögonen lyser och han ler med hela ansiktet. Sprattlar med ben och armar. Kommunicerar med hela kroppen. Det har hänt så otroligt mycket på de senaste två veckorna... 4½ månad är han nu, min älskade lille Dani.

Jag har fått höra vem andra tycker han är lik. Han är helt synligt likt I men han har min ögonform, mina öron, min mun. Knasigt. För helheten, huvudformen, är lik I men om man tittar på var och ett av ansiktsdragen är de mer lika mig? Ska bli så spännande när han blir lite äldre...

Det är lite svalare. 28 grader. Perfekt behaglighetstemperatur. Dani har inte längre värmeeksem. Som han haft konstant under halsen de senaste veckorna...

Jag börjar känna att min kropp börjar se ut som den gjorde. 3kg kvar till startvikt. Utan diet, träning etc. Bara amning. Jag har gjort sma fÖrändringar som en skiva mindre ost. En chokladbit mindre. En naturell yogurt istället för sötat. Ingen saft utan äppeljuice. Jag måste fortfarande äta och dricka rejält för att amningen ska fungera. Jag dricker nog 3 liter om dagen.

Min pappa frågade hur mycket Dani äter och jag började räkna enligt ersättningsmodellen 150ml * kg vikt. Det blir mer än 1 liter per dag. Inte konstigt att jag är törstig. Min far har så roliga men intressanta funderingar...

Nej, annars händer inte så mycket. Vi tar det lugnt. Har det bra. Följer mer eller mindre samma rutiner varje dag. Så jag inte bara blir sittande i soffan. Den är nu utbytt mot en solliggstol i skuggan...

Inga kommentarer: