4 juli 2011

Mammatankar - blöjor, amning och sömn...

Jag har funderat pa om jag ska ursäkta mig för...ja, varför? För att jag inte orkat uppdatera. Inte vetat vad jag ska berätta. Jag har läst en hel bok, ja nästan sträckläst. Varje gang jag ammade, Dani sov. Pa morgonen. Jag har läst en hel hög svenska tidningar som mina föräldrar tog med. Suttit i en solstol med Dani nyfiken i knäet. Ja, han börjar vara intresserad av böcker, bilder, foton. Vi har pratat om framtiden. Efter mammaledigheten. Mina föräldrar har gullat, lekt och myst med Dani som alltid är glad och nöjd. Han vaknar t.o.m med ett underbart leende pa läpparna...

Dani börjar fa svart att koncentrera pa att t.e.x bara äta. Han tittar nyfiket runt omkring sig. Reagerar pa ljud, röster. Lättskrämd. Han blev rädd för gammelfarmor och mostern nu i helgen. Innan har okända varit intressanta men nu bara pa avstand. Helst i mammas knä. Min familj har kunnat leka med honom utan problem. än sa länge.

Dani blaser bubblor med munnen. Börjar dregla rejält. Suger och smakar pa allt och alla. Har börjat kunna greppa tag i saker men leker fortfarande inte med leksaker. Prylar. Utan bara med sina händer, fötter. Mig.

Ja, allt det här berättar jag mest för min skull. För att minnas. Jag tittade pa fotona jag tog med fran Sverige. Sa liten Dani var. Sa stor han är nu. Börjar nästan tröttna pa att alla kommenterar att han är sa stor. Googlade t.o.m hans vikt, längd för att kolla om det är normalt. Ja, normalt för Sverige men inte Spanien. I Spanien är bebisarna mycket mindre... Han är stor för att vara förtidigt född! Löjlig man är. Som jämför? - Han är ju frisk och sund sa varför oroa sig?

Trodde aldrig jag skulle ha tillräcklig mycket bröstmjölk... Men amningen funkar perfekt. Dani älskar bröstet. Njuter. Känns nästan lite sexuellt när han slickar, stönar etc;) Vet inte hur jag ska kunna vänja av honom. Tänkte vänta tills vi är tillbaka i Sverige med att sluta amma. Vid 8 manader. Lata det ta tid, eftersom det funkar... Amningen gör att jag känner mig är väldigt fast, + jag är vralhungrig var tredje timma sa jag längtar lite att fa tillbaka min frihet, inte bara tänka pa amma, äta, sova, amma, äta, sova etc. Jag maste försöka sluta att amma Dani till sömns under dagen. Han suttar hela dagen... Mina föräldrar skrattade at mig. Men nu igen. Du ammade ju nyss. Ja, men nu... Fri amning - när barnet vill?

Jag hade manga tankar om hur mammalivet skulle vara. Men allt och inget är som jag trodde. Allt det där alla säger stämmer men. Det är mer. Mer när man upplever. Lever i det. När man är mitt i. Jag kommer nog vänta flera ar innan jag vill ge Dani ett syskon... Inte för att jag inte njuter, älskar mammalivet utan för att jag känner mig skyldig som inte hjälper till, fixar, sköter, donar. Klättrar pa väggarna. Längtar till att fa börja jobba igen...? Intellektuellt utbyte? Prata om annat än bajsblöjor, amning, sömn och Dani. Min älskade lille Dani!

Efter att ha sovit väldigt bra pa nätterna i en manad slutade jag sova siesta. Men nu, när Dani vaknar var 3-4 timma igen. Behöver jag ta igen sömn. Sa nu har jag bett I om att varje dag fa sova en stund. Ensam. Jag fungerar inte normalt om jag inte far sova... är ingen rolig person att leva med. Är alltid hungrig och trött - Stackars alla andra!

1 kommentar:

Emma sa...

Later himla mysigt det mesta iaf. Kul och sönt att amningen fungerar sa bra! Det är skönt när den gör det.

Ja, haha Olivia var ju ocksa alltid störst. Dessutom är bde jag och hennes pappa väldigt langa (180 och 190!)

Jag har 2an pa väg och är tillräckligt naiv att tro att jag ska kunna ha ett liv förutom moderskapet, samtidigt. Jag har ju haft san ofantlig tur med O att hon har latit mig sova om nätterna sedan 1a veckan och fortfarande.Men jag tar det som det kommer. Känns viktigt ocksa att min pappa hinner träffa
bägge barnen