5 juli 2011

Mammatankar...

Dani hänger pa min arm, sittande pa mitt ena ben och sprattlar. Antingen sa star han nu och hänger pa min axel, tränar benmusklerna. Eller sa vill han sitta upp i knäet. Jag haller honom. Det gör det lite svarare att skriva...

Dani blev rädd igen igar för I:s morbror och fru. Grinade till rejält när de (för?) högt pratade med honom, vill halla honom. Jag fick radet att fler skulle bära runt pa honom. Träffa fler människor. Ta med honom till lekparken. Kul kontrast mot mina föräldrars rad om ensamhet o lugn. Kanske därför svenska o spanska barn är sa olika?

Det verkar som Dani inte tycker om höga ljud, röster... Blir livrädd, hoppar högt!

Jag är lite orolig för Danis värmeksem under hakan men alla jag fragar säger att det är helt normalt. Här. I gick till farmacian och fick radet att köpa talk, talquistina. Det ser lite bättre ut. Men jag saknar den svenska sommaren där vi skulle kunna vara ute. Här försöker vi stanna inne under dagens varmaste soligaste timmar. Ska försöka ta mig ut pa morgonen o kvällen med vagnen sa jag inte bara sitter pa terrassen och i soffan.

Självklart gör vi saker. Men inget är sa intressant just nu. Vi var pa ett jättestort köpcenter och kollade in rean men jag behöver inga sommarkläder och vill fortfarande ga ner de sista 3 kg innan jag handlar nytt. SMiD? Jag lovade ju att jag skulle tänka pa mitt klädmärke, min butik. Jo, jag har tänkt, funderat, haft daligt samvete... Eliza har inte salt alls mycket sa jag gar back:(

Berättade jag att en okänd kvinna kom fram och sa till mig att en sa söt bebis fick jag halla extra ögon pa sa att inte nagon tar honom...??? Sa nu är jag livrädd att nagon ska kidnappa honom. Som jag inte var tillräckligt orolig innan...

Vi har inte kunnat fixa natt BVC här. Man är tvungen att betala per ar för försäkringen sa det har vi inte rad med. Ska försöka fixa sa vi kan ge honom 5 manaders vaccinet om nagra veckor. Mot betalning. Tänkte ga dit och fraga idag.

Jag glómde nog att berätta att man INTE kunde fixa inskrivning (registro civil) av Dani i Spanien om han är skriven i Sverige. Sa jag fick prata med spanska ambassaden i Sthlm och fick papper hemskickade som mina föräldrar tog med. Massor av papper för pass, ID-nr etc. En rolig detalj var att det stod att alla utländska förnamn maste översättas. Plus man far bara ha tva förnamn och man maste ha tva efternamn. Mmh? Vilket förnamn tar vi bort? Min pappas? Jag väntar nog med allt det där fór jag orkar inte sätta mig in och sen maste man skicka med passfoton pa Dani och da är det nog bättre att vänta tills han är 8 manader. Kan sitta upp själv. Sa det inte blir som med det svenska passet...

Imorgon aker vi tillbaka till La Manga.

PS: Va kul med 5 intressant! Jag som bara blurrade. Kul att ni fortfarande läser...

SVAR@Emma: En tvabarnspappa sa till mig att 1+1 blir liksom inte 2 när det gäller barn;) - Jag tror även att det handlar om rädslan för en ny graviditet, akutsnitt, komplikationerna etc. Inte lika mycket om en till Dani! Saknar redan när han var nyfödd. Ville mest dela med mig av att alla varken vill eller orkar ha tva pa raken... även fast det är trendigt och fördelaktigt för föräldrapenningen. Och berätta att nej, hemmamamma blir det inte av mig... även om jag trodde det, ett tag... Ska ställa Dani i förskolekö direkt när vi kommer hem. Sa han kan börja när han fyller 1. Kanske kan ga halva dagar i början eller inte alla dagar i veckan...?

SMiD - min butik - Ja, vad ska jag göra med de? Jag har nästan bestämt mig men behaller det för mig själv ett tag till...

1 kommentar:

Petra H sa...

Oj, vad krånligt det låter med att registrera ett barn hos de spanska myndigheterna :-( Du har skrivit något om att Dani inte kunde bli spansk medborgare så jag trodde det var helt stopp, men det är alltså bara VÄLDIGT krångligt? Suck, vi har ju tänkt ge vår son tre förnamn, men våra två efternamn enligt spansk tradition. ÖVERSÄTTA utländska namn?? Suck, där blir det ju problem direkt (tror att det blir ett danskt tilltalsnamn!?) och vaddå, blir då namnen de "spanska" namnen på passet?? Nu förstår jag iaf varför alla spanjorer blir förvånade över att jag har tre förnamn...
Jag har redan sagt till O att ska hans mamma hjälpa till att ta hand om vår lille Sweet Pea så får ICKE förekomma 1) svordomar 2) skrikande och gormande 3) hon ska gå på TROTTOARERNA och inte på gatan om hon är ute och går med honom (hon tycker att gatorna är renare...?) plus en massa andra förhållningsregler och det är på blodigaste allvar, jag menar det!!
Stor kram!!