22 juli 2011

Sjukstuga och vaccinfunderingar...

Ja, jag har varit lite dålig och spenderat några dagar a la bebis. Endast göra det nödvändigaste. Sova, äta. Är fortfarande inte på topp men nu börjar hjärnan fungera igen. Jobbigt att må dåligt och fortsätta amma halva nätterna. Aldrig få sova ut.

Jo, vi var och frågade angående Danis 5 månaders vaccin och barnläkare här i Spanien tyckte inte vi skulle ta vaccinet här utan vänta tills vi kommer hem igen. Vi skulle få köpa varje dos separat då man ger fler vaccin här. Sen ger man de inte samma månader så det är andra doser. Och ta alla i olika sprutor. Stackars Dani!

Jag ringde till svenska BVC och blev uppringd av en jättegullig hjälpsam sköterska. Hon undrade hur jag kände. -Jag skulle känna mig tryggare, lugnare att ta dem i Sverige. Hon skulle fråga barnläkaren och höra av sig om det var ok att vänta med 5 mån vaccinet tills Dani är 7½-8 månader. Det är så skönt att kunna ringa och få prata med någon. Jag saknar BCV!

Jag visste inte att bröstmjölken, amningen skyddar mot mosquitos, myggor. Men Dani får bara små röda prickar och inte kliande bölder. WOW! Jag är så imponerad av amningen. Att de skyddar bebisen. Det är väl det enda med att vänta med vaccineringen. Dani har inte 100% skydd mot de (ovanliga?) sjukdomarna tills vi ger dos 2.

Jag läste inne hos UnderbaraClara häromdagen om att inte be om något tillbaka av ditt barn. Att inte skylla på dem över vad du gav upp. Som många föräldrar tyvärr gör. I Spanien går en movistar-reklam på tv. Där en mamma ligger och gullar med sin bebis och säger allt hon ska lära, visa och göra och sen slutar det med att hon säger - A cambio, no te pido nada. För det, ber jag inte om något tillbaka. SÅ känner jag. Jag vill ge Dani allt. Men jag väntar mig inget, tillbaka. - Solo, que estes conmigo! Bara att du är med mig!

Jag använder inte spjälsängen. Dani sover i sin vagga, eller i våran säng. Det funkar inte med min stelopererade rygg. Jag kan liksom inte böja mig över kanten. Jag funderar på vilken säng jag ska köpa när vi kommer hem till Sverige. Så I slipper sova på en obekväm madrass på golvet. Jag skulle vilja köpa en växa säng men även en man kan öppna ena sidan på. Förslag?

Annars räknas det mycket kalorier. Alla är så chockade över att I gått ner i vikt. 30kg. Alla spanska vänner frågar vad han har gjort och vi funderade till slut ut ett standard svar: Nada de aceite! Ingen olja. Vill säga, inget stekt, friterat, drypande... I förklarar hur många kalorier en chipspåse, en påse pipas (solrosfrön), nötter har för sina vänner. Hur man kan äta en hel hälsosam måltid för samma kalorier. Många spanjorer äter väldigt mycket skräpmat. Min far undrar hur många kalorier sprit - alkohol har? Väldigt många!

Jag behöver inte räkna, äter väldigt sunt men man fastnar lätt när man börjar titta bak på paketen (kcal)... och äter lite mindre, små förändringar som förändrar...

Inga kommentarer: