25 juli 2011

Vuxenprat, framtidslådan och att bara vara...

Jag blir bättre och bättre att fortsätta vara jag. Göra saker som jag brukade göra. Ha lite tid för mig. För att behålla förståndet. För att inte bara vara Danis mamma. Utan även Bella.

Jag pratar vuxenprat med mina föräldrar. Om Dani. Framtiden. Butiken. Jobb. Funderar och diskuterar framtiden. Vad jag vill. Att välja. Besluta. Bestämma mig. Känna mig trygg och nöjd med mina val. Göra det som gör mig lycklig.

Jag tar hand om mig själv. Fixar fötterna. Gör hårinpackning. Rakar benen (ja, pinsamt långa hårstrån). Jag läser modetidningarna som kommer med eftersändningen av posten. Läser fler pocketböcker. Just nu EN DAG av David Nicholls.

Istället för att jag tar hand om Dani medan mina föräldrar lagar mat etc. Försöker jag, när det är möjligt, låta de ta hand om Dani så jag får sköta vardagssysslorna. Jag saknar laga mat. Saknar städa, fixa och röja. Saknar vara mig.

Jag försöker verkligen inte bli sittande. Att när Dani är mätt, vaken, lugn o glad. Ta mig tid att läsa en bok, tidning medan han ligger och studerar löven på citronträdet, de vackra blommorna, den blå himmelen. Han älskar ligga på hans lapptäcke som jag sytt.

Vi är ute i den ljumna medelhavsluften från kl. 11-11, nästan 12h varje dag. Ja, från att vi vaknar tills vi ätit sen middag a la spanska tider och går o lägger oss. Dani sitter med vid bordet, när han är vaken, även vid de sena middagarna. Han älskar uppmärksamheten. Jollrar, leker och studerar oss. Det är nog inte många små bebisar som får så mycket frisk havsluft.

Jag går igenom mina flyttlådor igen. Rensar. Slänger. Varje år hittar jag mer saker som jag sparat men som jag egentligen aldrig kommer vilja ha. I mitt framtida hem. Jag har alldeles för många teckningar, modeskolarbete, provmodeller etc. Det slår mig att jag inte behöver fler prydnadssaker. Tänk va mycket pengar (lyxfällan?). Jag har tillräckligt många, snygga men onödiga, för att fylla flera hem. Det jag behöver är praktiska vardagssaker. Skänkte allt vi hade i Barcelona till min syster. Onödigt att släpa billiga saker över halva Europa. Funktionella köksbestyr står på min köpa-lista. Ska börja köpa på mig kvalitetskökssaker. Stekpannor, kastruller, knivar, bestick, porslin... Som kommer hålla många år.

Jag organiserar om en låda. En flyttlåda som mina föräldrar ska ta med hem i bilen. En låda med mina favoritprylar. Till mitt framtida hem. Framtidslådan.

Mamma har bestämt sig för att stanna några veckor till med oss. Åka hem senare. Hon älskar verkligen att få vara så nära Dani. Se honom varje dag. Hur han utvecklas. Lär sig. Växer. Mitt framför ögonen på oss. Generationsboende är underbart! (om alla hjälper till, man får storhushållet att fungera rättvist så alla är nöjda). Mina föräldrar spenderar största delen av dagen i var sin solstol med en bok.

Jag har inte sminkat mig på flera veckor. Går runt halva dagen i amningslinne och kjol. Byter till bikini när det är dags för bad och byter tillbaka för att inte bli kall om brösten. Jag lever Dani liv. Gör vad som är bäst för honom. Det är hans tid nu. Jag är tillfreds med mig själv att ge honom den. Ge honom tryggheten, lugnet, närheten, kärleken och ha all tid i världen att mysa, busa, gulla, prata och bara vara.

1 kommentar:

Petra H sa...

Åh, det låter som ett så fridfullt liv ni lever just nu. Härligt! Och vad bra att du kan låta dina föräldrar ta hand om Dani också, det förstår jag att de uppskattar.
Jag läste ut One day igår, gillade den mycket!! Sträckläste Growing up with two languages förra veckan och läser nu Third Culture Kids som är lite trögare men väldigt intressant.
På onsdag kommer mina föräldrar och på fredag min spanska svägerska och hennes 5-åriga dotter - det ska bli intressant, de två familjerna möts för första gången (om man inte räknar att min moster träffat en av Os bröder och hans tyska flickvän i Puerto Rico - överlappande besök då också). Jag tror att det är bra att inte hela tjocka släkterna träffas samtidigt utan lite pö om pö ;-) Jag får väl ligga på soffan och tolka, hi hi.
Kram