30 aug. 2011

24h amningsuppehåll

Jag mår bättre. Ett helvete med 24h amningsuppehåll. Bara det att få dani att äta något som inte är bröstmjölk. Köket såg ut som ett slagfält när I kom hem fram åt kvällen. Först mat, sen ersättning, sen fruktpure, sen välling, sen gröt, sen vatten och till sist var han nöjd. Men så han grät när jag inte söv honom med bröstet. Inget bebisskrik utan hjärtslitande gråt, nästan som på film... Buhuäääää... Jag bara grät! Men efter att ha gått runt och vyssat, gungat och sjungit. Somna in, Dani min iii bädden så fiiiin....

Gud så jobbigt det är när man vet vad han vill. Han är ju bara trött. Han vill ju bara somna. Men man inte får ge honom det. Brösten bara rinner. Han känner lukten av mat. Men. Aj, mitt hjärta....

Jo, att försöka få bort såret på bröstvårtan med luftning gav mig mjölkstockning så här satt jag i 28 graders värme i luv tröja och huttra... Jag måste vara väldigt noga med att inte bli kall. Ja, vi pratar bli kall även mitt i heta spanska sommaren... Jag är väldigt frusen av mig kan tilläggas men det funkar inte för mig att ens ha kvar den blöta bikinin på i säg 5 min. Då märker jag det direkt och får ont...

Ja, den jävla myggan som bett mig. Den var en envis jävel och jag letade efter den halva natten. En tigermygga. Supermyggan. Som är inteligent. Som gömmer sig. Som flyger så fort att du inte ens ser den... Den bet mig säkert 15 ggr. Som tur bara mig. Dani klarade sig utan ett enda bett. Vid fe tiden sprejade jag hela sovrummet och bytte rum. Tror den dog?

Nästa dag kliade händerna speciellt. Sen började de svullna upp. Bli röda. Onda. De blev som oanvändbara... Jag gick till farmacian, men eftersom jag ammar kunde de bara ge mig en gel... De sa att om det blir värre får ni åka till akuten. Jag gick och la mig och vaknade upp vid 1 när dani ville ha mat och gick på toa. Gissa om jag blev chockad? Näsbenet och ögonens var helt svullna... Bara att packa in en trött grinig dani i bilen och en ännu tröttare och grinigare I som hade jobbat hela dagen och skulle upp tidig.

Efter några riktigt jobbiga dagar mår jag bättre. Ingen mjölkstockning, såret är nästan läkt (ja, det är som pest eller kolera vad är värst - såret gjorde ondare men man måste ju tömma bröstet...) , inga svullna händer eller annat. Dani är nöjd, glad och verkar ha nya rutiner - en ny utvecklingsfas - och sover två längre perioder varje dag. Vilket ger mig väldigt mycket tid att göra annat. Egentid. Bloggtid. Bara njuta tid...

1 kommentar:

emma sa...

nu kom jag in på bloggen! vet ej vad det var för fel tidigare. Jobbigt med allergin och amni gsuppehållet, skönt att det går åt rätt håll igen.