22 aug. 2011

Barnmatburken 1 - 0 Mammalagade

Vi gav Dani en spansk barnmatsburk. Ternera con zanahoria. Oxkött med morot. Han älskade den. Åt upp halva burken (½ av 250gr). Väntade tålmodigt med öppen mun på nästa sked. Njöt och smackade.

Jag är glad men känner mig löjligt besegrad. Han ville varken äta min fisk med ärtor eller kycklingen med brocoli. Konsistensen blev liksom kornig när den varit fryst. Vattnig med bitar. Varför? Jag kyler snabbt i iskallt vattenbad och sen in i frysen...

Barnmatsburken hade perfekt len, mjuk konsistens. Den smakade mycket kött. Nästan för mycket. Den innehöll salt. Även majsstärkelse. Den var liksom luftig men ganska tjock. Som en alioli. Min barnmat är bra nygjord men inte tinad och värmd.

Jag tänker inte låta mig besegras. Jag vill vinna kampen mot barnmatsburken men. Jag vill även att Dani ska äta. Mer. Så imorgon åker vi och köpa fler. Olika smaker. Märken. Utan gluten. Tillsatser. Färgämnen. Utan SALT!

I läser inte på innehållsförtäckningen som jag gör. Burken innehöll även ganska stor del ris. Undra om riset också skapar konstistensen.

Det kanske är därför man gör sås till barnmaten? Har i lite vetemjöl, maizena i kokvattnet och reder...?

Dani hade ätit mindre bröstmjölk och var väldigt hungrig kan tilläggas. FYI: Jag har fått en härligt köttigt sår på ena bröstet efter mina maraton nattamningar och googlade (Tack igen Dr Google!) och läste rådet om citronsaft... Ja, det sved så in i helvete... men under dagen med hjälp av lite toppless, lufta, så har det nu börjat läka...

Kampen har bara börjat!
Forts. följer...

1 kommentar:

renaramagrekiskan sa...

Vet inte varför, men det verkar som att alla ungar föredrar barnmat på burk!! Kanske inte så konstigt eg. Företagen har förmodligen testgrupper som de använder för att ta fram det ultimata receptet som barn tycker om. Och så gör de extremt stora mängder, vilket får ut mer smaker. Hm. Men jag känner som du. Får inte ge upp kampen!