25 aug. 2011

Framtidens livspussel...

Mina flyttlådor står färdigpackade. Eller det är egentligen flyttkassar. Som om några timmar ska in i mina föräldrars bil påväg hem. Till Sverige.

Jag har köpt biljett hem. Mitten på september. Tidigare än tänkt. Jag längtar hem. Vill kunna börja fixa. Med butiken. SMiD. BVC. Vaccinering. Jobb. Lägenhet. Framtiden.

I kommer stanna några veckor till. Jobba. Jag åker hem till mina föräldrar. Ja, trots att jag får dra hela lasset några veckor är jag hellre hemma i Göteborg. Tror jag.

Jag har ställt Dani i förskolekö. Flera olika i centrum. Fr.o.m hans 1-årsdag. Jag oroar mig för inskolning. För hur det nya livspusslet kommer att se ut med hämtning och lämning på dagis. Hur vi kommer leva? Vart vi kommer bo? Jobb!

Jag vet att ni är nyfikna på hur det går med butiken... Vad jag ska göra med SMiD. Eliza kommer fortsätta driva den under hösten. Vårt avtal är till 31 december. Sen? Ja, försäljningen har varit kass... Jag ser inte hur jag ska kunna få det att fungera. Med framtida lägenhetslån. Dani. Egenföretagare. Längtar efter ekonomisk trygghet.

Drömmen finns kvar. Funderar på sätt att få ha den kvar. På hur det skulle kunna fungera. Dela på hyran. Andra designers. Kanske sälja nått annat. Byta koncept.

Eller så slutar drömmen här...

De senaste månader har vi levt billigt enkelt lyxliv utan fasta utgifter. Utan att ha köpt något annat än mat och Dani-saker. Jag har sparat resten. Tänker på mitt framtida hem. Ja, mitt. För jag kommer hyra eller köpa själv. En av sidorna av att leva med någon från ett annat land. Att man vill olika saker. Investera i någon annans land, hem.

Funderar på att spara föräldradagar till nästa sommar. Om I kommer jobba här igen. Om han inte hittar något jobb i Sverige.

Jag kommer fortsätta jobba med SMiD. På arkitektkontoret. Med mina föräldrar. Mer med inredningsdesign med mamma. Delen av SMiD som går bra... Tills jag vet. Tills mina föräldrar går i pension. Tills det dyker upp ett spännande jobberbjudande. Tills jag vet vad jag vill...

Ja, jag står i ett vägskäl. Stora beslut. Men nu har jag bestämt riktning. Valt väg. På skylten står Sverige. Göteborg. Egen Lägenhet. Ekonomisk trygghet. Förskola till Dani.

Vad jag ska göra med min lilla butik funderar jag fortfarande över. Hur jag ska få den att fungera. Jag måste ju kunna leva, på drömmen. Tjäna pengar. Varje månad. Speciellt nu när jag har Dani. Man prioriterar om livet när man får barn. Andra saker är viktiga. Barndomsdrömmarna får kanske vänta. Jag får leva föräldralivet de kommande 15-20 åren. Med allt vad det innebär. Ansvar.

Så, efter 11 år i Spanien flyttar jag tillbaka mina kära ägodelar. Till Sverige.

1 kommentar:

Petra H sa...

Ojoj, jag kan tänka mig hur många tankar som virvlar runt i ditt huvud just nu. Hur ska framtiden bli / se ut.. Bitarna kommer säkert att falla på plats när ni har kommit tillbaka till Sverige men inte är det lätt att inte VETA. Att inte kunna föreställa sig hur livet ser ut om ett år.. Inte ens var man kommer att bo (är i samma situation, vi fortsätter med provisoriska boende ett tag till).
Jag håller tummarna att det blir BRA för er alla tre!
Kram