16 aug. 2011

Nattamning och barnmatsfunderingar...

Jag har ammat mig igenom de senaste nätterna. Dani har varit orolig, kanske kommer det en tand snart. Det är varmt, säkert 25 grader på natten, så han är törstig. Förutom hungrig. En ny utvecklingsfas. Vad vet jag? Vanligtvis ammar jag ungefär var tredje timma dygnet runt. Men under helgen har jag varit uppe säkert en gång i timmen. 5,6,7,8 gånger per natt - vilket gör att jag knappt sovit nästan något alls. Jag som behöver mycket sömn för att fungera som en normal människa...

I jobbar mer nu i augusti så han har knappt varit hemma. Åkt tidigt och kommit sent. Så skönt att mamma är kvar. Hon har fixat mat, tvättat, passat etc. Dani börjar försöka krypa. Ja, han kryper inte med vänder om på mage och trycker upp rumpan. Försöker åla sig frammåt. Han sitter några korta sekunder utan stöd. Blir stadigare för varje dag.

Jag googlade nattamning. Hur många ggr är normalt att amma en 6-månaders per natt. Om Dani behöver mer mat? Pappa ska köpa med gröt så det ska vi börja ge Dani på kvällen. Men jag kommer fortsätta amma för jag tror det är värmen. Dani är törstig. Om jag dricker en halvliter varje natt så...

Hur mycket äter en 6-månaders? Hur många dl, ml är en 6-månaders barnmatsburk? Jag helammar Dani fortfarande med min grädde. Han äter lite puread frukt ½-1dl samtidigt som vi äter vår sena frukost, sen två ggr (vid lunch, middag) ½ dl hemmalagad barnmat. Jag ökar lite varje vecka...

Men nu när han snart fyller 6 månader. Shit va fort tiden går! Tänkte jag byta ut hela måltider. Att han äter sig mätt på maten och inte på bröstet.

Jag lagar all barnmat själv. Vi testade och köpte en barnmatsburk med frukt. Men den sötsliskiga oranga sörjan ville jag inte ge honom. Den innehöll för övrigt även morot, äpple och vindruvor trots att innehållet skulle vara banan, päron och mandarin?

Jag googlar recept på barnmat. Laga egen barnmat. En del recept är så löjligt enkla. Typ Brocolipasta - koka pasta och brocoli. Purea. Behöver man verkligen recept för det?

Jag funderar på är hur mycket protein, kolhydrater etc man borde ha när man lagar egen barnmat. Jag hittar både recept med ungefär en tredje del av varje. Kött, potatis, grönsaker och 20%, 40%, 40%. Alltså mindre protein.

Sen förvånas jag över att man i Sverige lagar sås till puread barnmat. Sås med vetemjöl. I Spanien introduceras inte gluten förrän vid 8 månader så jag ska köra på det. Vänta tills vi är hemma i Sverige. Tills Dani själv kan äta små smörgåsbitar eller liknande.

Dani är tycker om nästan all mat vi bjuder på. Mest tycker han om majskyckling (potatis morot). Jag lagar både barnmat med frysta grönsaker. Typ ärtor. Och med färska. Beroende på vad vi ska laga själva. Kokar bredvid. Purear och fryser in. Har testat det mesta i grönsaker nu. Har potatis som bas i all mat. Väntar lite till med ris och pasta. Kött, kyckling. Fisk är nästa...

Funderar lite på framtida mattider. Svenska tider. Fasta tider när man har barn. Nu äter vi ju frukost vid 11-12 så det borde bli en bra lunch. Mellanmål vid 3. Middag vid 6. Kvällmål gröt vid 20? Dani somnar vid 22 och vaknar vid 10... Amningen tänkte jag börja dra ner på när vi kommer hem till Sverige i början av oktober. Vill försöka undvika ersättning o välling på flaska. Dani är snart uppe i 10-kilos klassen så för lite mat får han inte. Han är lång med 72-73cm tror jag. Mäter själv med tumstock så det är ungefär;} Som en spansk 1 åring!!!

Ja, tyvärr får ni stå ut ett tag till med glesa uppdateringar och enbart mammatankar. Det är ungefär vad min amningshjärna klarar av, just nu.

5 kommentarer:

Eva sa...

Känns som att du tog upp många frågor som jag vill svara på =) Få se nu. När Stella var 6 månader åt hon ungefär 1 dl per måltid. Gröt vid frukost, puré vid lunch, ett till grötmål vid middag ibland och ibland puré. Däremellan fick hon frukt till mellanmål. Ersättning endast när hon vaknade på morgonen, välling innan hon somnade på kvällen.

Nu vid 7 månader äter hon nästan 2 dl vid lunch och middag.

Jag tror att du ska försöka byta ut amning mot hel måltid mat vid det här laget. Det är i alla fall riktlinjen från BVC här där vi bor. Risken är att barnen stannar i vikt eftersom att amningen inte ger tillräckligt med näring. Men Dani verkar ju inte ha problem med det?

Jag sätter inte mjöl när jag lagar mat själv. Däremot så sätter jag ofta lite mjölk i "såsen". Men som du skriver: barnmatsburkarna från 6 månader innehåller ofta lite mjöl. Gröten och vällingen innehåller också mjöl.

Alex sa...

Men oj vad du har att tänka på. Förstår att det är mycket. Jag kommer ihåg att jag också var helt slutkörd av nattamning och det enda råd jag fick var att det blir bättre. Tyckte det var ett fattigt råd. Jag höll på att bli galen. Men det blev faktiskt det bättre.

TVi utgick från den här barnmatsboken och den var super. http://webbutik.barnmatsbutiken.se/vegetarisk-barnmat-fran-brost-till-bord.html

Lycka till! Kram!

Ida sa...

Den BVC som jag på föräldrakurs på rekommenderar att man följer de kostråd som ges på den här sidan:
http://www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx?id=15833
Det kanska kan hjälpa dig lite?
Gröt är ok vid sex månaders ålder. Min BVC sköterska rekommenderar också att man fortfarande ammar när man introducerar gluten för att undvika ev. allergier.

Petra H sa...

Du har så många bra tankar som jag lägger på minnet för framtida behov ;-) så du behöver absolut inte ursäkta dina inlägg, de ÄR intressanta, iaf för mig!
Hoppas att du och Dani får bättre sömnrutiner igen snart. Kan du inte ge honom vatten om han är törstig?
Jag undrar vad belgiska barn äter som sätts på dagis vid 15 veckors ålder? Modersmjölksersättning förstår jag så klart till att börja med men när börjar de äta mat och vad får de då på dagis? Får undersöka det...
Kram

Anna Malaga sa...

Hej, det var länge sedan jag tittade in. Skönt att ni har hittat balansen, det låter mysigt!
Dani är såklart törstig och behöver vätska. Bröstmjölken anpassar sig efter det och blir mer utspädd, så han får precis vad han behöver av mineraler, protein, fett, vatten osv.. däarför ska man inte ge vatten till ammande barn. De som dricker ersättning behöver däremot extra vatten på sommaren.