17 sep. 2011

Så är det när man levt halva livet i bara blöja...

Bara en snabb lägesuppdatering: Vi är hemma! Resan gick bra, Dani sov nästan hela tiden men jag fick bara 3h timmars sömn (ej i sträck) och vi fick köra förbjudet med Dani i min famn (som bara grät) för att hinna med flighten...

Nästa natt snittade jag 5 timmar (ej i sträck de heller) - Dani var väldigt orolig och vaknade minst en gång i timmen. Gallskrikandes! Frös? Tyckte inte om filten, pyjamas. Ville bara ligga i min famn vid bröstet. Så där fick jag sitta i sängen, nynnandes och gungandes, hela natten.

Så jag har vandrat runt här som en levande zombie med en dunderförkylning. Ja, lite sjuk på det som det inte var tillräckligt. Näsan rinner, ögonen röda, ont i halsen. Kände mig pinsam ofixad i kön på hemköp när några upppiffade mammor stod bredvid, stylade, sminkade, i höga klackar - jag med en gnällig bebis på armen. Ja, för Dani gnäller som han aldrig gnällt. Vill bara vara i famnen. Hela tiden. Knappt ens sitta i vagnen. Mammig.

Jo, för er som undrar så märker bebisar av förändringar. Speciellt om det är 15 graders skillnad. Om de levt i blöja i 30 grader halva livet och helt plötsligt ska ha kläder på sig. Frysa?

Det blev ett snabbt besök på stan. Varma kläder till Dani eller kläder. st. 74-80. In och ut i några butiker. Nej, hittade inget. Tycker varken om mönstrat 70-tal eller färgglatt barnsligt så... Fick lite panik. Beslutsångest. Välja personlighet till Dani. Vem ska han vara genom sina kläder. Vill tycka om det jag köper. Till slut shoppade jag en halv vintergarderob + overaller på åhlens. Svart - blått, tufft och funktionellt! Allt matchar allt - går att tvätta ihop.

Dani tycker inte om den svenska barnmaten. Osaltad. Osockrad. Vilken skillnad, det märks. Jag smakade. Här smakar barnmatsburken ungefär som hemmagjord. Gröten o vällingen funkar iallafall för de är ju samma som min pappa köpte med ner.

Så jag har fullt upp. Min mamma stannade iallafall hemma i två dagar och hjälpte mig. Kommer ju inte ens ut ur lgh utan hjälp. Man kan inte köra in vagnen i hissen utan måste fälla ihop. Det är inte lätt med en bebis på armen o vang på den andra.

Mina supergulliga föräldrar hade köpt och monterat en spjälsäng, som Dani nu sover sina siestor i för att sakta vänja sig... En barnmatstol. Hoppgunga. Gåstol (som man även kan gunga i). Så Dani har massor av nya roliga spännade leksaker! De stod på min "att köpa"-lista men det där att hinna gå i butiker när man är ensam med en gnällig bebis...

För att inte tala om kaoset i mitt rum. Alla flyttkassar. Alla saker. Det kommer ta ett tag att komma iordning, få sova ut, bli frisk, finna nya rutiner så det kommer nog vara lite lugnt här nån vecka...

3 kommentarer:

Marika-mamma till Ellie sa...

Zara har ju såå fina pojk kläder!

Skatan sa...

Hej!

Kul - då får jag vackert se till att den SYNS till våren :)

Den kommer att heta Digitalt Entreprenörskap och ha en lite roligare undertitel.

Kul att du lämnade en rad...

Vi ses en annan gång,

Annakarin

Emma sa...

Välkomna hem! ja visst märker de av förändringar de små... Brukar gå ganska fort att anpassa sig till nytt dock! Hoppas du ska få sova du med.