27 sep. 2011

Så vad gör jag när jag inte bloggar...


eller SOVER: Jo, jag läser tidningar och böcker!

Dani sover. Jag fick mig en kort siesta så jag stupar inte i säng ikväll. Dani vaknar mer eller mindre en gång i timmen. Hela natten. Varje natt. Skriker. Ingenting fungerar förutom bröstet. Då slocknar han direkt. Jag lägger ner honom. Somnar. Vaknar av skriket. Han har aldrig skrikit förut. Nu tror jag han vet att om han inte skriker får han inte bröstet. Får inte komma upp.

Jag försöker söva om honom i sin säng. Lära honom somna om själv. Med smek, buff, sång. Allt möjligt. Allt förutom bröstet. Gungar honom i famnen. Men nej, inte förrän jag ger bröstet får han som han vill. Somnar. Jag är hans slav. Han vet att vid 3-4 tiden orkar jag inte längre...

Inatt sov han ganska bra. Vaknade BARA 4 gånger. Jag hoppas förändringen är över. Att han vant sig. Vid sitt nya liv...

På dagarna är han sitt vanliga goa glada jag. Älskar dans, rörelse, sång, rim, ramsor och vi spelar Barnkammarbokens visor och Hujedamej av Astrid Lindgren och jag sjunger högt, falskt, och minns sakta alla texterna...

Jag har länge funderat på ett inlägg om mat, sömn och nya rutiner. Dani vill inte äta de svenska barnmatburkarna. De utan salt;) Smakar för lite? Han äter gröten, fruktpurén. Fick suga på en brödbit. Men maten. Har testat alla olika märken. Sorter. Det mesta hamnar i soptunnan. Antingen så hulkar han för småbitarna. Eller så spottar han ut. Grimaserar. Har hittat 2-3 sorter som funkar. Typ Majs, Potatis, Morot. Jobbigt! Han behöver ju annan mat.

Funderar på att börja laga mat själv igen. (När I kommer...) Kanske börja prova med hela bitar. Han suger ju på allt. Annat!

Det är fullt upp. Att vara ensam hemma med en bebis. När man inte (aldrig) får sova ut. Jag har gått runt som en zombie sen jag kom hem. Förkylningen vill inte riktig ge med sig. Så bloggen hamnar sist på listan.

Jag har iallafall handlat allt vi behöver. Tar långa barnvagnspromenader i det fina höstvädret. Älskar att få sova med tjockt duntäcke. Ha på mig kläder. Dricka varmt te. Slötittar lite på svensk tv. Funderar på att hyra film. När och om jag nu hinner se den...

Måste gå ner till min butik. Ja, det är fortfarande MIN även om det inte känns så. Vill inte. Svårt att förklara varför. Känns jobbigt. Orkar inte. Ta tag i. Besluta. Bestämma. Det blir inte alltid som man tänkt sig. Lärdom: Skriv allt i avtalet. Även det som du aldrig tro kommer hända. Det oförutsägbara.

Dani skrek till. Ropade. Ond cirkel jag hamnat i med bröstet som napp. Dani suger inte på napp. Inte på tummen heller. Utan på mig. Bröstet är tröst. Så borde det inte vara... Måste orka försöka förändra. Hjälp!

Funderingarna. SMiD. Jobba halvtid i vår? Butiken. Mammaledig. Förskola. Nytt jobb? Framtidsplaneringen... Ge upp drömmen???

1 kommentar:

Eva sa...

Tyvärr så finns det nog inga andra vägar än den hårda när det handlar om att vänja av amningen. Har du testat att ge honom välling i flaska? Så kanske han blir mer mätt..? Lycka till, hoppas det löser sig snart!