1 okt. 2011

Att lyssna på andra...

fundera, bli osäker men bestämma sig för att man vet bäst själv!

Tankarna snurrar runt. Jag har nog läst för mycket, både böcker, internetforum, bloggar, tidningar och lyssnat på andra. Jag oroar mig för amningen, mat. Dani går ju upp väldigt bra i vikt med amningen. Nästan för bra, enligt BVC. Borde försöka trappa ned och börja med mer mat...

Jag funderar över rutiner. Mat och sovrutiner. Blir rejält irriterad på att i nästan alla böcker om sömn, sova hela natten, hyllas 5-minuters metoden. I en bok var den visst svaret på allt. Låt barnet skrika. Men - det finns inte för mig. Jag vill inte. Kan inte. Försöker att ta bort tutten innan han somnar. Sjunger, smeker, buffar på baken - få honom att somna om, själv!

Vill gärna få sova, mer, men får väl "skylla mig själv" som inte lärt Dani somna om själv. Jag söver honom med bröstet. Det är så enkelt. Bekvämt. Snabbt! Mysigt...

Jag blev nästan orolig när jag läste inne på anna wahlgrensforum. Gör mammor verkligen så mot sina barn? Där läste jag även om hårda strikta rutiner. Nästan på minuten. Passar inte mig heller. Känner som Lars H Gustafsson i boken Växa - inte lyda. Tror att barn är medvetna. Förstår.

Till slut hamnade jag iallafall på amningshjälpen och blev så glad att läsa att amningen (ersättning) ska vara en stor del av barnets kost under hela första året. En mamma undrade. Som jag. När barnet bara småäter lite, ½-1dl flera gånger om dagen men inga hela stora portioner. Att amningen fortfarande är största delen. Vilket är helt normalt vid 7 månader.

Men, där ser man hur lätt man jämför, sneglar på andra, läser för mycket, lyssnar på alla andras åsikter och tappar bort sig själv. Blir ängslig.

Jag funderar över kvällsrutinen. När han ska sova. Fram till nu har han fått somna i min famn. Jag har gått o lagt mig med honom vid 22. Senaste dagarna har han vaknat tidigare och somnat vid 20. Men då äter vi middag. Med en halvspansk familj kommer vi nog aldrig äta middag vid "svensk tid" 17-18. Jobba heltid? Laga hemmalagad? Jag vill ju att vi ska äta ihop, hela familjen men...

Dani får väl, tyvärr, äta lite tidigare. Nu får han gröt vid 18. Kanske få smaka lite på maten, om han fortfarande är vaken. Det måste ju funka för vår familj. Hur gör man i Spanien? Får nog fråga mina vänner...

Nu vaknade Dani - appropå fasta sov rutiner så sover Dani en del förmiddagar 20 min, andra 45, andra 1.30 och igår sov han två timmar. Nej, jag väcker honom aldrig. Tror han sover det han behöver. När han behöver det.

Läste även nått lugnande på babycenter - som för övrigt skickar ett väldigt intressant nyhetsbrev varje vecka om mitt barns utveckling, 7 mån andra veckan ( denna gången om att vilja äta själv) - om förr i tiden, hur man samsov med sina barn, lät de sutta när de behöver...

Efter mycket funderingar har jag gjort ett enkelt sov o matschema. Tänkte låta det ligga som grund. Mat: 6,9,12,15,18,20 (friamningen, sövning, tröst efter Danis behov). Vaknar 08 - somnar 20. Ungefär. Sen blir han trött ungefär 2h efter han vaknat under dagen så dagsvilan beror på hur länge han sover varje gång.

UPDATE: Ville bara säga att i Spanien så ammar många bara de första 4 månaderna då de är mammalediga, sen trappar de ner eftersom de börjar jobba. Där fick jag frågan väldigt många gånger om varför jag fortfarande ammade... Min tanke var att amma tills Dani är 1 år. Men Dani älskar bröstet så han får bestämma när det är dags att sluta...

Jag är medveten om att jag ger mig in på "farlig" mark när jag skriver om barnuppfostran så tyck gärna till!!!

UPDATE 2: ParisLisa undrade om jag läst Somna utan gråt. Men nej, den är alltid utlånad på biblioteket - bra tecken;) Nu googlade jag, läste lite och den verkar intressant... TACK för tipset!!! Läggningsrutin: lugnt, låg ljudnivå, svagt ljus. Flexibla förutsägbara rutiner. Somna på olika sätt (i vagnen, med napp). Ta ut bröstet. Samma vaggvisa, sovsignal. För sömnlogg. Utvärdera efter 10 dagar. Källa Wendela i Aftonbladet

Tre dagar har jag kört på min egenpåhittade metod, som liknar lite somna utan gråt (att få Dani att inte associera bröstet med sömn) och det verkar som den fungerar ungefär två steg framåt, ett bakåt. Två bra kvällar/nätter, en dålig/sämre? Men nu har jag bestämt mig och tänkte köra på några veckor så får vi se... Jag håller er uppdaterade;)

5 kommentarer:

Hanna sa...

Tycker det låter sunt, gillar själv tankar om nära föräldraskap.

Eva sa...

Jag tror egentligen inte att det är fel att fortsätta med amning som du gör, ge bröstet som tröst. Men visst blir det svårare för dig att få honom att sova hela natten. Det kan man inte sticka under stolen med.

I vårt fall så slutade Stella med nattmatning av sig själv. Helt plötsligt sov hon nätterna igenom och vi behövde aldrig ta till någon metod. Så olika det är.

Jag ammade till Stella vad 4,5 månader, sedan övergick vi till ersättning och mat. Hon åt hela portioner med lite tillägg redan vid 5 månader. Återigen, så olika det är. Nu vid 8 månader ger vi inte längre någon ersättning. Bara mat och välling på kvällen, innan läggdags.

Så länge Dani går upp i vikt med bröstmjölk så är det väl okej? Jag har en väninna som har ungefär samma "problem" som du. Dottern gillar inte mat och hon ammas flera gånger på natten. Men i deras fall så märks det på viktkurvan. Så nu kämpar hon med att sluta amma om nätterna så att dottern ska "tvingas" äta mer mat dagtid.

Oj vad jag babblar. Hur som helst, lycka till med detta..

Lisa sa...

Tycker också det låter sunt! Tycker alla verkar stressa så med att börja med sk smakisar. Jag var allergisk mot det mesta när jag var liten så jag väntar gärna med det för Amaya. Det är ju så lätt med amningen dessutom. Äta mat ska hon ju göra resten av livet så varför stressa?

Har du läst somna utan gråt? Vad tyckte du om den i sånt fall?

Vi har en sovrutin för natten som funkar ganska bra men Amaya somnar fortfarande med bröstet. På dagen kan hon somna i vagnen, bilen etc men jag kan aldrig lägga ner henne och låta henne somna själv. Vi har heller inga tider då hon sover på dagen.

Kram Lisa

Lisa sa...

Vad kul att du hittade lite om den boken och att du gillade den! Valdigt sund. Lycka till!

emma sa...

:-) vad skönt att du börjar hitta tips som passar dig i djungeln. det är ju just det som är svårt och man är ju så känslig, så rädd att göra fel. jag lär mig snaare att strunta mer och mer i tips...men, det ska sägas, det efter att ha funnit såna tips som passade mig. viktigt att inte vara ensam i sina val.

och som jag sa ang. middagsvanor- inte lätt som svensktspanskt par!

Många spanska mammor jag känner ammar inte alls just p.g.a den korta ledigheten MEN det finns faktiskt en "amningsrättighet" lagstadgad så att man som kvinna kan jobba färre timmar/ dag till förmån för amningen. inte många som utnyttjar på privata företag, men de som jobbar på t.ex universitet kan lättare göra det utan att chefen tittar snett