29 okt. 2011

Leva nedkopplad, trygghet o ekonomi...

Jag läser i flera tidningar om den senaste trenden att logga ut - leva nedkopplad. Jag har nog aldrig varit helt beroende även om jag under en tid skrev väldigt många blogginlägg dagligen. Har aldrig skaffat en iphone eller likn. just för att slippa "alltid vara uppkopplad"-stressen... (har en gammal nokia)

Men just nu känner jag jag ännu mer för att leva nedkopplad. T.o.m utan tv (Ja, stor grej för mig som älskar tv:n). Läsa en bok. Tidning. Sy. Pyssla. Bara leka med Dani. Vara helt närvarande...

Min och I:s iphone, ipad disskussion fortsätter. Jag anser att man behöver inte kolla mailen, FB etc en gång i kvarten, timmen. Om man nu inte väntar jobbmail. Så mycket intressant kan inte ha hänt? För mig är lagom att kolla datorn några ggr om dagen...

Jag spenderar väldigt mycket mindre tid slösurfandes sen jag blev mamma. Är mycket mer effektiv. Gör det jag ska.

Ekonomi och pengar är väl inte ett tema jag tänkte prata om för mycket här på bloggen men när man är mammaledig har man mindre pengar + det kostar att ha en bebis. Så då är t.ex. 40 kr för en kaffe mycket pengar. Jag dricker varm choklad och vill gärna amma inomhus när vi tar en promenad. Ett ställe där man får ta in vagnen. Men att spendera 40+40kr varje dag blir ganska mycket pengar = dåligt samvete!

En kompis har en ekonomistrategi. Hur många timmar är du beredd att jobba för den där saken du vill köpa? Tjänar du t.ex. 300kr/h så måste du jobba X antal timmar för att köpa den - vill du fortfarande ha den? Nu räknar jag tvärtom: Shit - nu har jag spenderat 1/8-del Gaaahhh! När man har lite pengar blir man mycket mer medveten om vad saker kostar. Räknar. Säger jag som redan innan var ekonomisk. Men unnade mig gärna små vardagslyx-saker som kafébesök, en tidning...

Min tankar på framtiden fortsätter. Läste ett inlägg hos Emma om ett hem där mina barn kommer växa upp. Trygghet. Så känner jag. Jag vill ha ett "hem" där Dani kommer växa upp. Få grannkompisar. Leka på gården. Ha ett litet hörn, eget rum. Närhet till förskola.

När man får barn och märker att de är små personen. Personligheter. Som såsmåningom kommer skaffa ett eget litet liv. Med vänner. Grannar. Förskola. Så känner jag att jag har skyldigheten att ge honom så mycket trygghet jag kan...

Men även låta honom finna trygghet i andra människor. Jag har skapat en liten mammig pojk. Väldigt lugn. Nästan blyg. Det kommer troligen märkas. I framtiden.

1 kommentar:

Emma sa...

Ja...det där med att leva nedkopplad. Det kan behövas ialla fall ibland. För min del sker det ofta av en slump. Livet tar över. Men i perioder försöker jag att bara koppla upp mig en gang om dagen. Ibland tar jag ett par dagar offline. Skönt.

Visst blir det viktigt, det där med att skapa en trygghet till de sma! Vi har hattat jorden runt och det har funkat nÄr lillan varit bebis. Men nu känns det som om det tagit stopp. Hon behöver ngt väldigt stabilt som grund och mindre resor - SLUTA resa blir ju omöjligt om hon ska träffa familjen men du vet. Väldigt planerat och organiserat...