14 okt. 2011

Tack!;)

Tack för era gulliga uppmuntrande kommentarer. De värmer verkligen...

Jag vilar mig lite och kommer tillbaka när jag har nått att skriva om som inte handlar om sömnbrist. Ska försöka att komma tillbaka. Till mig. Mina tankar och funderingar.

Genom era kommentarer insåg jag att vi är många som funderar över livsval, karriärsval, framtidsval. Alla dessa valmöjligheter. Igår pratade jag med en tjejkompis. Hon skrattade åt mig och sa: - Du kan ju vänta några år med att oroa dig för Danis gymnasieval!!!

Jag ska försöka koncentrera mig på de val som jag måste ta nu. Inom några månader. Butiken. Dela eller inte dela lokal. Stå själv i butiken under våren? (I ta hand om Dani) Sälja? Designa nytt? Sy upp själv? Leta upp andra svenska designers, formgivare... Sälja på kommission?

Jag är egentligen inte intresserad av att använda butiken som showroom, galleri etc. utan anser att jag måste ha öppet för att få in kunder. Egentligen hela veckan. Men då måste jag hitta nån (annan) som vill dela på öppettiderna? Sälja sina saker...

Om jag skulle hitta ett gäng unga designers, formgivare som vill dela butikslokalen, stå själva i butiken t.ex. en dag i veckan, så skulle jag kunna ha kvar den även när jag hittar ett nytt jobb...

Hur hittar jag intressenter? Designskolor, modeskolor? Skulle det fungera? Vara värt det? Jag skulle ju få ha kvar min dröm, ett tag till...

Men jag måste ha en fast inkomst. Tjänar tyvärr inte tillräcklig på butiken. SMiD. För att (över)leva. Vill ha ekonomisk trygghet. Spara pengar är viktigt för mig. Jag drömmer fortfarande om en egen lägenhet. Ett hem. Men så länge jag är mammaledig så får den, tyvärr, vänta...

- Egen lägenhet ingår i min femårsplan.

Nästa steg är att leta jobb. Nytt jobb! Till nästa höst när jag vet att Dani har dagisplats. Men hur jag vill rikta min karriär funderar jag fortfarande på...

Nytt spännande utvecklande jobb. Gärna som har med design, mode, marknadsföring, produktion att göra. Mellanstort företag. Vill få vara med i hela ledet. Utveckla. Följa med från idé till färdig produkt. Göteborg. Vill inte pendla. Inte jobba i butik, mot kund. Jag vill inte (behöva) utbilda mig mer. Kanske nån kurs men vill inte helt byta spår. Modedesigner är nog vem jag är. Vill vara.

Ska googla runt lite. Vad finns det för jobb i modebranschen, klädföretag i Göteborg?
http://www.modeindustrin.se/
http://www.modeverket.nu/hem.shtml

Oroar mig lite om min blogg är en fördel eller nackdel? Mina åsikter om modebranschen. Måste nog hitta ett företag som jobbar med frågeställningarna som intresserar mig. Fairtrade. Rättvist mode. Arbetsvillkor. Närproducerat. Söka jobb på rena kläder? http://www.gizeto.com/fairworld/lankar.htm

PS: Nu är inget bra tillfälle att avsluta (läs överlåta) drömmen...

1 kommentar:

Yo...la madrileña sa...

Hola,

Har skrivit om din blogg. Säg till ifall du inte gillar det sa tar jag bort det.

http://franmadridtillhimmelen.blogspot.com/2011/10/bloggkarlek.html

Saludos desde Madrid,
La Madrileña