26 nov. 2011

När man vill olika...

Jag läser ett gammalt inlägg på Köpstoppsbloggen När bara en vill leva enkelt och kommentarer från läsarna...

Jag funderar väldigt mycket nu på hur jag vill leva mitt liv. Vad som är viktigt, för mig! En vän kommenterade att jag inte tänker, bryr mig så mycket hur I vill leva sitt liv... Någonstans på vägen hit, där vi är nu, vill vi olika. Har olika visioner om vårat framtida liv. Men jag kan inte gå med på att med dyra lån leva en livstil som jag inte tror på. Vill leva.

Jag vill leva enkelt. Jag nöjer mig med ganska lite. Mina boendedrömmar är ganska små. Bor gärna i compact living i stan. Resten av livet.

I tittar på villorna i GP bostad och undrar om vi kommer bo i hus nån gång. Jag säger nej, inte jag iallafall! Han undrar, frågar, försöker övertyga mig. Men jag vet. Hur det skulle sluta... Han är ingen fixarperson, som kan måla om, påta i trädgården, skotta snö, renovera etc. Det skulle sluta med att jag fick göra ALLT. På min fritid. Istället för...

Det är jag inte beredd på. Jag vill ha fritid att göra det jag drömmer om. Tid att vara kreativ. Tid att sy, pyssla... Tid att driva eget företag. Tid att laga mat, baka glutenfritt bröd. Tid att leka med Dani. Tid att lära mig nya saker. Tid att göra ingenting. Jag vill inte ha måstena som kommer med att bo i hus...

För mig handlar inte leva enkelt om ett torp på landet, självförsörjning, sluta konsumera utan om att uppskatta de små sakerna i livet. Jag vill leva i normalstandard 2011, ha pengar att köpa det jag behöver och önskar mig men inte sitta fast i ekorrhjulet där man hela tiden önskar sig mer, bättre, större... där man ALDRIG nått tillräckligt långt. Tjänar tillräcklig mycket. Har tillräckligt många lyxprylar. Reser tillräckligt ofta. ETC.

I tror, som många andra, fortfarande på drömmen, i den där perfekta av världar; drömhuset, drömfamiljen, drömjobbet - förväntningssamhället...
att man kan köpa sig lycka. Att om jag bara... så.

Jag tror på verkligheten. Jag vill vara vardagslycklig i verkligheten. Jag sparar gärna till frihet. Bor enkelt för att kunna utveckla nya ideer, planer och drömmar.

Jag brinner för att starta eget, driva eget och det går inte riktigt ihop med att ekorrhjulet och tjäna pengar för att spendera. När man under flera år levt med pressen att tjäna pengar (på sin dröm)... förändras man. Jag är mycket mer medveten om ekonomi. Om hur mycket pengarna kostar i min tid. Hur mycket jag måste jobba för att få in dem...

Om det är värt det? Leva i ekorrhjulet för att kunna spendera mer...

PS: Jag älskar tv-program som Lyxfällan, Arga Snickarn, Rent hus etc. En vän sa jag skulle passa som programledare i t.ex. maniska samlare... he he... hon har så rätt -det är en knasig dröm;) Jag älskar att planera, organisera, städa och har alldeles för många åsikter om hur andra borde röja, rensa, fixa...

Hon gav även en komplimang: att jag nån dag kommer göra stordåd som spindeln i nätet på nått företag - Tack!

1 kommentar:

Anna Malaga sa...

Mycket intressant, jag funderar själv över det. Kan man leva tillsammans (i längden) om man drar ât olika hâll?
Har precis läst en artikel i DN om en man som vill leva ett spännande liv utomlands, men flickvánnen vill ha familj och ett "vanligt liv", ungefär samma funderingar.
Jag vill själv ha en vanlig, enkel och fungerande vardag. Med bekvämligheter, familj, vánner och ett jobb jag trivs med. Min man har alltid velat ha ett spektakulärt liv och har alltid dragit ât det hàllet när vi har haft râd. Jag skulle henne spara för mer säkerhet.
Inget svar frân mig alltsâ, men jag förstâr dina funderingar. :)