13 nov. 2011

Nya karriärsmål?

Tankarna snurrade länge igår kväll. För första gången sen Dani föddes var jag frivilligt vaken efter tolv. Funderingarna på framtiden. Valmöjligheter. Att skapa nya mål. Kanske inte bara 5 år framåt. Utan 10 år. Vart vill jag vara, jobba med, när jag är 40?

Vet inte hur jag ska sammanfatta det men att bli omskriven i en modetidning är inte längre en dröm... För nu vet jag att det inte behöver betyda att jag kan leva på drömmen. Att den fungerar i verkligheten. En illusion. En fasad. Fina ord. Men.

Att bli omskriven i en ekonomitidning, i detta fallet - DI - betyder att siffrorna är viktiga. Här handlar det om att tjäna pengar. Företagande. Framgång?

Jag trodde längre att det viktigaste för mig att få designa, att skapa, vara kreativ men drömmen om ett eget klädmärke handlar även om att att leva på drömmen. Överleva. Att lyckas är viktigare än jag först trodde. Starta. Driva. Kämpa. Tjäna pengar. Utveckla. Förverkliga idéer. Leda projekt. Nå mål.

Jag funderar på livet som designer. Samma jobb. Samma lön. Olika klädföretag. Men. Att jag skulle nöja mig med det de kommande 35 åren... Resten av mitt yrkesliv? Kanske jobba mig upp till Chefsdesigner.

Men. Vill jag det? Är det det jag drömmer om? Skulle det få mig att känna flow? Vilja gå upp varje morgon? Skulle jag kunna låta bli att lägga mig i hur företaget drivs, nya marknader o mål...?

Har intresset för att driva företag. Företagande. Tagit över. Få vara med och bestämma. Besluta. Finns det kanske en chef i mig?

Jobba med företag- o affärsutveckling, ledarskap, kommunikation, marknadsföring, ekonomi, organisation... Näringslivet. Vill jag det? Vad skulle det innebära? Vart kommer mode, design, arkitektur, inredning - min erfarenhet och utbildning in? Måste jag utbilda mig mer? Kan jag klättra dit?

Jag googlar för att försöka ta reda på vad det är jag vill bli då? Hamnar på IHM Business School...

Nu märks det helt plötsligt så tydligt att jag inte pluggat i Sverige. Att jag flyttade utomlands när jag var 19. Innan man pratade yrkesval. Yrkesbanor. Vet inte ens vad jobbet kallas på svenska;) Projektledare? Textilekonom?

Hade jag utbildat mig till modedesigner om jag var tonåring igen, med den erfarenheten av modebranschen jag har? Med det jag lärt mig? Om jag fick välja om...

PS: Nu tänker jag inte under småbarnsåren. Men vad jag söker, letar för jobb nu kanske förändrar vart jag hamnar sen...? Strategiskt tänkande. Målmedvetenhet. Framtiden.

Inga kommentarer: