25 nov. 2011

Ta hand om mammakroppen...

I bloggvärlden pågår en vild disskution angående mammakroppen - jag har haft tur och redan gått ner mina graviditetskilon naturligt... Kroppen har förändrats men förutom ärret efter snittet så är jag ganska nöjd. Hur brösten kommer se ut efter amningen har jag ingen aning om. Men. Jag känner, ungefär som Ebba von Sydow, att det finns viktigare (och roligare) saker att lägga tid, energi o pengar på...

Vilket träningspass det är att gå runt och köra barnvagn. Långa (2h) dagliga barnvagnspromenader. Bära runt en 12-kg bebis. Shit, vilka smala tränade överarmar jag börjar få... Jag som HATAR att träna börjar för första gången i mitt liv få en vältränad (mamma)kropp...

Jag har lovat mig själv att minst en gång i veckan ta en timmes hemma spa-tid, låser in mig i badrummet. Skrubbar huden. Rakar benen. Fixar fötterna. Hårinpackning. Smörjer in mig. Klipper naglarna, målar. Ögonbrynen. Sätter mig sedan med en tidning. En kopp te. Njuter av att göra ingenting! (om jag har tur sover Dani fortfarande)

Efter pappas TIA kör vi striktare diet. GI. Mindre kolhydrater. Jag älskar pasta, ris o potatis + jag ammar så jag fuskar men går ändå ner... På kvällen är det bara fisk/kött/kyckling o grönsaker. En av favoriterna är squashlasagne (efter recept i "våra bästa GI-recept"). Köttfärssås, stekt squash + auberginer, pesto, mozzarella, parmesan. Italienskt inspirerat - Mättande, gott o nyttigt!

Jag kände mig väldigt träffad i Landet Brunsås (måste ses av er utlandssvenskar!) att man köper kokböcker men man använder aldrig mer än 3 (?) recept... så vi bestämde oss här hemma att gå igenom kokböckerna, som står i bokhyllan, välja ut recept o provlaga... Förhoppningsvis hitta nya favoriter!

Årets julklapp - matkassen? Que? Är det verkligen så mycket "hjälp" att behöva läsa nya recept o laga rätter man aldrig lagat tidigare varje kväll. Att få en matkasse hemskickad är väl ungefär som att själv veckohandla efter en genomtänkt matsedel. DIY-matkassen! Hur vet jag att recepten passar min familjs (barnens?) smaklökar? Och billigare det är det ju inte heller... så jag fattar inte riktigt grejen. Hemskickad kock däremot...

UPDATE: I bloggvärlden pratas även bebissömn, angående UnderbaraClaras inlägg om att lära barn sova hela natten, ensam i eget rum - Written by Alex och Försök att inte se så snygg ut skriver intressant och jag kan inte mer än att hålla med...

PS: Dani (9mån) sover nu minst 6h i sträck OM han får samsova med mig - jag prioriterar att få sova och skiter i alla regler och andras åsikter...
(t.o.m I:s spanskinfluerade sova hela natten - åsikter)

2 kommentarer:

Eva sa...

Tycker också att det är sorgligt att så många mammor överväger att lägga sig under kniven när det finns så mycket annat som är viktigare..

Daeminimon sa...

Samsova is the shit! Jag sa till maken att sömnrutiner är icke förhandlingsbara. Vill han lämna sitt barn att skrika får han skaffa barn med någon annan.
(Hoppas du hänger kvar på bloggen förresten, jag försöker skriva om BLW så mycket som möjligt!)