13 jan. 2012

Att ta ett steg framåt och ett bakåt...

Jag trodde jag skulle tycka det var mycket jobbigare, att börja jobba, att vara ifrån Dani men det är faktiskt ganska skönt... Att bara vara Bella! Jag hann med otroligt mycket igår, mer än jag gjort de senaste månaderna. Shit så effektiv man är när man har barn. Jag mindes hur trött jag var när jag kom hem från butiken under graviditeten men igår flöt jag in på moln hemma. En ny, gladare version av mig själv. Jag behövde nog lite egentid mer än vad jag vågat erkänna...

Jag håller på att skriva ett kommissionsavtal till de nya designerna. Men det är lite klurigt då flera inte har F-skattsedel. Hur funkar det då? Kan man som privatperson sälja saker på kommission till butiker. Ja, det verkar så men det är lite komplicerat. Man driver då en såkallad hobbyverksamhet som inte får ha vinstdrivande syfte och man får inte tjäna mer än x per år. Har för mig jag har skrivit om det förrut. Men t.ex. second hand butiker drivs ju på det sättet. Där butiken säljer privatpersoners saker på kommission. Inlämningskvitto.

Jag har tittat lite på Designtorget. De arbetar med designers och säljer på kommission med provision. Min nya idé var att driva butiken och sälja unga svenska designerns kollektioner på kommission men eftersom de flesta inte har eget företag, inte är momspliktiga, kan man inte dra av ingående moms i skattedeklarationen... Jag kan inte fakturera dem eller de mig, så enkelt som jag tänkt så nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det hela... Jag googlar. Lär mig. Funderar.

Jag klurar också på hur jag ska ta första steget i fel riktning, ett steg bakåt utan att... Ja, hålla uppe fasaden medans jag försöker sakta plocka ner bakom. Hoppas ni kan läsa mellan raderna för det kommer nog behövas de kommande månaderna...

2 kommentarer:

Petra H sa...

Härligt att det känns så bra / rätt att vara tillbaka i butiken. Och så mysigt att I kan vara hemma med Dani och vara pappaledig à la svensk modell. Jag börjar jobba den 1 mars och har sådan ångest redan. Usch usch. Men mina föräldrar kommer till Bryssel och tar hand om V hela mars månad och sedan är det påsk och då ska hela familjen, inkl mina föräldrar och syskon till Spanien för dop. Efteråt får vi se, O ska försöka "jobba" hemifrån (dream on säger jag om att hinna jobba...) och jag kan ev jobba deltid. Och sedan blir det väl trots allt dagis, från den 1 maj :-(
Stor kram och god fortsättning från ett soligt Skåne

Bella sa...

Ja, gud va skönt det är att få vara själv med mina egna tankar några timmar och hinna göra något från början till slut.

Det ordnar sig säkert. Man tror som sagt att man är outbytbar men barnen vänjer sig så snabbt.

Ja, nej, jag tror inte O vet vad han ger sig in i men för I tog det bara några dagar så skötte han allt perfekt. Det är bra för våran relation att han är pappaledig...

Kram