14 jan. 2012

En spanjor i Sverige...

Nån undrade hur det går för min spanske I att bo i Sverige. I har aldrig varit i Sverige mer än några veckor innan vi fick Dani. Då stannade han i tre månader. Nu har han varit här sen i oktober...

Det lustiga är att jag alltid velat att I skulle ta del av min kultur, den svenska precis som jag av hans. Jag har varit i Spanien varje sommar sen jag var liten. Levde väl integrerad i Spanien under 8 år med nästan bara spanska vänner, studier på spanska, jobb på ett spanskt modeföretag, tittade endast på spansk tv, lyssnade på spansk radio. Pratade och drömde på spanska.

Jag, precis som min syster kan alla gamla spanska sommarplågor utantill. Vi dansade på bardiskarna under halva 90-talet. Vet vem som är vem i den spanska kändisvärlden. Ja, det gäller att läsa skvaller om man ska hänga med i svängarna...

En rolig anektod är när jag var på bröllop med mina arbetskompisar på Massimo Dutti, framåt småtimmarna börjar dj:n spela gamla plågor t.ex. Camilo Sexto "Ya no puedo mas" och jag skuttar upp på dansgolvet och sjunger högt. Mina arbetskompisar var chockade, att den där blonda (blyga) svenska guirin kan texten, utantill...

I det här fallet är låten en kärt minne till mig och I. I:s mamma undrade i början av vår relation varför vi bara var vänner "solo amigos" och så nynnade hon på: "vivir asi es morir de amor... soy su amigo, y quiero ser algo mas que eso..." I fick låten på hjärnan, jag lyssnade och the rest is history...

Iallafall. Nu vet I vem Carola är. Kan sjunga sommartider hej hej. Gör handrörelserna när jag sjunger imse vimse spindel för Dani. Känner igen människorna på tv. Spenderar sena kvällar med att titta på svenska matlagningsprogram. Utan att egentligen förstå svenska. Tycker om Laila Bakar. Älskar Landgång. Tjuvtittar på pinsamma program som Böda Camping, Ullared etc. Följer Masterchef slaviskt...

Under jul var min syster hemma. Hon som också förälskat sig och lever tillsammans med en spanjor. Vi fyra pratar nästan enbart spanska med varandra. Så mina föräldrar känner sig lite utanför. De kan, konstigt nog, inte mer än turistspanska. Försöker få oss alla prata engelska. Men till slut blir det alltid en härlig språkblandning...

I försöker ta seden dit han kommer. Äta svensk mat i Sverige. Han älskar t.ex. semlor, chokladbollar, räkmacka, köttbullemacka... svenskt godis. Men under sängen gömmer han spanska läckerheter på burk. Musslor, sardiner etc. Habas - en typ av rostade bönor. Köper spansk serrano skinka, chorizo...

Dani babblar för fullt. Har massor av olika ljud för sig. Nynnar med när jag sjunger. Han första ord är MaMa! Han vet att han får som han vill om han kallar mig MaMa Jag tror han är medveten om de två olika språken men jag hör ingen skillnad än på vilket språk det är han babblar... Säkert en salig blanding. Jag och I fortsätter prata spanska med varandra. Sen kör vi på one person - one language. Min syster blandade hejvilt mellan språken under jul och Dani reagerade inte. Förstod båda. Mormor tror att han tycker mer om svenskan. Vi får se...

Dani har verkligen hoppat ett enormt utvecklingssteg sista veckorna. Både i förståelse. Prat. Gång. Pekar o frågar "e de?" - Han börjar bli stor, min lille kille... Ska ta med honom på öppna förskolan för att leka med andra barn.

I har köpt en biljett och ska åka och hälsa på en vecka. Jag hade tankar på att följa med, med Dani men det känns för mycket för för lite. Jag får se hur jag klarar Dani och butiken samtidigt under tiden...

3 kommentarer:

Emma sa...

Åh vilket inlägg! Jag älskar att få veta lite om hur din I upplever det här och ert liv i stort.

Haha, rolig med mat-TVn. Min I gillar Mat-Tina.

Vad skönt för dig -kanske inte för era föräldrar-att ni bägge två har en spansk kärlek. Det måste kännas bra för spanjorerna också, när de är där tillsammans. Jag kan känna mig så ensam när jag är ensam i en hel språkvärld.

Tur du har att mama blev första ordet ;-) O's första var ksse (kisse) haha. Nu pratar hon på som bara den, men efter några månader i Sverige allra mest på svenska. Fast det är tydligt att hon redan är flerspråkig. Kul!

Söta Dani!

Kul att du är tillbaka i arbetslivet. Klart att man saknar att bara få vara sig själv också!

Petra H sa...

Jag tycker också att det är ett jätteintressant inlägg!! Kul att få en annans spanjors perspektiv på Sverige!! Kul att ni är två systrar med spanjorer. En av Os bröder har ju tysk flickvän och det är jätteskönt för mig att inte vara den enda utlänningen i familjen...
Stor kram och ge söta Dani en kram från V och mig

Bella sa...

Ja, det är väl sådana här inlägg som jag egentligen skulle vilja både läsa och skriva. Det som ligger mig närmast hjärtat. Mitt spaniensvenska liv.

Det är ju även anledningen till att jag följer era bloggar...
Kram på er!