26 jan. 2012

Vad gjorde du för 10 år sedan?

Jag fyller snart år. 31. Jag läste den här listan hos flera av er och tänkte på vad jag gjorde när jag fyllde 21. 26. 30. Hur livet utvecklar sig, hur drömmar blir verklighet och hur verkligheten inte alltid blir som man tänkt sig...

Vad gjorde du för 10 år sedan?
Jag pluggade modedesign andra året på Istituto Europeo di Design i Madrid. Bodde tillsammans med min syster och hennes spanska (ex)kille i en svinkall lägenhet (har aldrig frusit så mycket) vid Puerta de Toledo. I jobbade som marinsoldat i Cartagena och vi pendlade 5 timmar per tåg var o varann helg för att träffas. Under veckorna kämpade jag med olika kreativa galna designuppgifter, som oftast tog halva natten att färdigställa. På helgerna upptäckte jag o I Madrid. I hjälpte mig och fotade mina provplagg, jag stod modell. Jag letade användbara saker på el Rastro. Gick på bio i originalversion. Följde Operacion Triunfo (Idol) slaviskt. Gjorde det mesta på VIPS (framkallade foton, köpte modetidningar, åt helgmiddag...)

Vad gjorde du för 5 år sedan?
Jag bodde i Cambrils, en liten fiskeby nedanför Barcelona. Eller, vi bodde nog fortfarande i Gracia i Barcelona, flyttade inte förrän efter sommmaren... I jobbade som flyginstruktör i Reus. Jag hade tröttnat på trafiken, avgaserna och vår lilla mörka lägenhet som jag spenderade hela dagarna i då jag försökte få igång mitt lilla klädmärke. Hade storslagna planer! Skapade en logga, etiketter, hemsida. Åkte på olika mässor för att leta tygleverantörer. Sökte till massor av olika designtävlingar t.ex. Fresh Fish. Letade fabriker för att kunna sy upp SMiD första kollektion... Skulle jag våga? Var i Rom. New York. Köpenhamn. Stockholm. SMiD blev omskrivet i GP och Habit. Jag var påväg, mot mina drömmar... Men vardagslivet var tråkigt. Ensamt. Instängt. I jobbade jämt, även när han inte behövde var han på flygklubben och jag började längta bort, hem till Sverige...


Vad gjorde du för
1 år sedan?
Jag satt här, i min lilla klädbutik med en alldeles för stor mage. Funderade på vem det var, lillen, som bodde där inne. Jag jobbade extra på arkitektkontoret och sov långa siestor i en fåtölj, åt gröna äpplen o vaggade runt. Till slut hittade jag någon som kunde ta hand om butiken så jag kunde vara mammaledig, vilket kändes väldigt skönt. I jobbade i Spanien så han fick aldrig se den riktigt stora runda gravidmagen... samma dag som han skulle flyga hit, bestämde sig lille Dani (en månad för tidigt) att nu var det dags.

Tänk att det snart gått ett år. Ett år som känns som flera.

Vad gör du om 1, 5 eller 10 år?
Jag kan inte låta bli att fundera över de kommande åren... Vart vill vi vara? Vart kommer vi vara?

Livet blir ju aldrig som man tänkt sig så vi kanske hamnar i Asien till slut ändå. I flygkapten på nått asiatiskt flygbolag och jag, arbetandes med mode, produktion och fabriker i Kina? Dani med en svensk nannie... Vem vet!

PS. Minns ni att jag skrev att jag skulle kolla mina födelsemärken? Tyvärr fanns det ett som kommer att tas bort om nån vecka...

Inga kommentarer: