25 feb. 2012

All on the Line with Joe Zee...

Jag är helt frälst i ett nytt modeprogram på TLC. All on the line med Joe Zee. Han är creative director på Elle (USA), känd i modevärlden, och i programmet hjälper han nystartade och etablerade klädmärken om hur man lyckas i modebranschen. Han ser vad som är "fel". Varför det inte fungerar som det ska. Han hjälper till att hitta modemärkets starka sidor. Vision. Designidentiteten. Vad man vill och vem man är. Vart man ska...

Han hjälper klädskaparna. Det är känsloladdat och ärligt. Han säger saker som att kunderna vill inte höra några snyfthistorier om hur du sliter och inte får ihop det (ungefär vad jag bloggar om;). Han hjälper dem att sälja in sin kollektion till varuhus och butiker. Skapar nya looker med det nya formspråket.

På söndagar sänder de veckans program på rad. Förra söndagen satt jag fastklistrad framför tv:n under flera timmar. Idéerna snurrade. Borde jag skapa hela outfits/ looker istället för separata plagg? Borde jag sänka produktionskostnaden genom att ta bort de franska sömmarna (vändsömmar)? Borde jag byta material för att få bättre passform men förlora lite identitet? Borde jag försöka sälja till varuhus och butiker för att nå en bredare kundkrets? Borde jag rikta mig till en yngre trendigare målgrupp även om den verkliga kunden är äldre? Borde jag...

Ja, jag skulle nog behöva vara med i All on the Line för att få lite svar på mina funderingar, någon som säger åt mig What to do! (synd att jag inte bor i USA)

Nån designer sa några ord som fastnat: "Det suger när ens dröm blir ens värsta mardröm"

1 kommentar:

samira sa...

Jag tror det viktigaste är att du gör det du själv tror på och kan stå för. Så länge man själv tror på det man gör brukar det få en positiv effekt utåt. Att ha idéer och fundera kring förbättringar är bra, men kompromissa inte bort dig själv i det hela.
Stort lycka till!