25 feb. 2012

Att träffa andra spansksvenska par...

Min stressiga gårdag fortsatte idag. Dani sov dåligt inatt och var pigg kl. 05.30 så det var bara att gå upp. Vanligtvis brukar I ta morgonen då jag tar natten men han var en zombie. När Dani sen somnade vid nio skulle jag bara slumra till lite men vaknade i panik kl. 11 (då jag borde öppna butiken). En snabb dusch senare och en macka i handen var jag påväg.

Nu sitter jag iallafall här. Det är vår i luften i Göteborg och jag hoppas på många kunder. (Glömde tyvärr kameran för att fota skyltfönstrena till er)

Igår kom det in en tjej. Hon frågade om jag pratade engelska, jag sa ja och så visade hon en väska hon sett i skyltfönstret till sin syster. I kommer förbi och sticker in huvudet och säger nått på spanska till mig. Tjejen reagerar och undrar frågande: - Hablas español? Jag svarar que sí och så pratar vi en lång stund om min tid i Spanien, hennes Erasmus år i Sverige, Kulturkrockar, om hur Barcelona är mer internationellt och Madrid mer castizo. Etc.

Berättade jag om den spanska pappan på öppna förskolan? I måndags när vi var där pratade vi först med en sydamerikansk tjej (som är gift med en svensk) och hennes lille pojk. Jag frågade om tvåspråkighet och hon sa att tyvärr så är förskolans språk (+ pappans) så starkt att den nästan konkurrerar ut modersmålet. Att hon med sitt andra barn, pojken, håller hårdare på spanskan. One person - One language, även om hon kan svenska...

Iallafall. Den spanska pappan. Han satt och pratade spanska med sin son när I gick förbi med Dani inne på öppna förskolan i centrala Göteborg. - Eres español? Que haces aqui? Han var katalan. Tillsammans med en svenska. Sonen hade ett typiskt svenskt namn (som enligt mig är lite svåruttalat på spanska med tanke på spanska släkten). Jag bad ganska snabbt om deras mail o telefon. I skrattade senare åt att det var snabba puckar. Men jag tycker det är så kul att hitta andra par i samma situation och att det är jättebra för Dani om vi kan hitta några små kompisar till honom som är tvåspråkiga. I lyste upp genom att få prata spanska, hitta nån att dela det svenska samhället, kulturen, egenheterna och vardagen med...

Jag är själv nyfiken på svenskan. Hon var inte med. Om jag förstod det rätt pratar hon ingen spanska utan de har engelska som språk. De träffades i Sverige och bor o jobbar här båda två. Den spanska pappan var imponerad av min spanska och lite förvånad att jag bott 8 år i Spanien och att vi (jag o I) varit tillsammans i 13 år. Jag o I skrattade för det känns nästan som vi har haft olika relationer under det här åren. De första förälskelseåren på distans. De bråkiga "flytta ihop-åren". Jobb/studie-åren då vi (nästan) bara sov tillsammans. Distansrelations-åren då vi levde var sitt eget liv. Nu: "Hela livet förändras med bebis"- året. Men. Vi håller ihop!

PS: Jag håller tummarna för intressenten. Hon var perfekt!

1 kommentar:

Eva sa...

Vad roligt att träffa någon i ungefär samma sit. som ni. Det är en av de stora fördelarna med Stellas förskola, att vi möter andra som vi.