18 feb. 2012

Guilty Pleasures...

Jag flinar lite åt varför jag fått den här önskerubriken. Kontrollmänniskan 2.0. En av årets föresatser (Projekt Lycka) var mer kärlek, mindre socker. Jag tycker om sött. Saft. Mer. Smågodis. Chokladklädda cashewnötter. Varm choklad. Söta flingor. Ketchup.

Men. Jag känner mig inte särskilt skyldig. Jag överdriver inte.

Jag dricker inte kaffe (har aldrig lärt mig). Dricker inte alkohol (Sötsliskig cider - drinkar, martini med fanta citron nån enstaka gång). Inte läsk (får ont i magen av kolsyrat). Jag röker inte (har aldrig gjort). Äter en strikt glutenfridiet Kontrollerar alla produkter jag köper (mår så j-vla dåligt att det inte är värt det).

Äter alltså aldrig färdiga bakelser, tårtor, mackor, pizza, färdigmat etc. I älskar chips men jag smakar några stycken sen är jag nöjd. Köper ibland en minipåse ostbågar men äter inte ens upp den. Den kan hålla i veckor.

Nån enstaka gång om året äter jag på McDonalds. De har glutenfria hamburgare. Men äcklas av fettet jag stoppat i kroppen efteråt. Ibland om jag är väldigt hungrig köper jag en stekt korv med pommes frites. Det är den enda snabbmat jag äter.

Ketchup. Ja, det konsumerar jag för mycket. Så nu försöker jag byta ut mot färdig tomatsås på pastan. Jag älskar att äta pasta med ketchup... pesto, mozzarella, tomater, serranoskinka, parmesan. I mitt nästa liv ska jag inte ha glutenintolerans och flytta till Italien;)

Jag försöker alltid förbättra mig. Så nu köper jag Brämhults juice (Jag växte upp i Brämhult, Borås, så det känns bra att stötta dem) istället för Mer eller Vitamin Vatten när vi är ute. Tänker att det är lite mindre socker och nyttigare. Jag dricker 1-2 glas saft om dagen. Ja, de där med sockerkickar är bra när man ammar... Annars BARA vatten.

Söta glutenfria frukostflingor med sötad fil. Mums! Jag är en frukostmänniska och kan äta fil o flingor när som helst...

Jag försöker dra ner min choklad- och godiskonsumtion till helgen. Dani är nyfiken på godisskålen så snart får vi gömma den. Jag försöker övertyga I om att sluta dricka läsk för att få Dani att undvika det så länge som möjligt. Samma sak med chips. Oj, vad spanska barn äter mycket chips.

Aldrig kommer jag låta Dani äta som i Spanien där chips / pommes frites är vardagsmat, man äter muffins och mackor med nutella till frukost och de ger extra socker till cola cao (oboy). Maten dryper av olja.

Jag försöker äta hälsosamt, leva sunt och vara en bra förebild för Danis framtida matvanor. Men. Jag vill heller inte överdriva åt andra hållet. Barn o socker är en het debatt (googlade 1-årskalas). Jag tycker det är ok att låta Dani smaka på glass / tårta nu på hans 1-årsdag. Han äter så lite ändå... Ska försöka baka en glutenfri gräddtårta. Härligt operfekt hemmagjord med frukt. För 1-årsfotot!

Jag tror att det är värre om man förbjuder, för då blir det mycket mer spännande...

Har ni några guilty pleasures?

Inga kommentarer: