4 feb. 2012

Jag - en garderobsminimalist!

Jag läste om den nya trenden bland modefolk som Sofia Hedström skrivit om i Bara favoriter platsar i garderoben i SvD. Six items or less och The uniform concept. Att skapa sig en "uniform", likt Karl Lagerfeldt. Att som modedesigner, moderedaktör, sluta konsumera mode. Jag vet själv att de inte är modedesignerna som är de mest köphysteriska, som man kanske skulle kunna tro. Man ligger liksom alltid ett år före och vill ha de nya. Nu. De flesta kreativa människor letar lugn, enkelhet för att se innåt. Låta kreativiteten ta plats.

Det finns flera liknande ideer på bloggar som projekt 333. Klädutmaningen 2.0. Det finns massor av människor som tröttnat på slit-o-släng karusellen och rensar o rotar i sina garderober. Som känner att deras livsstil var för fokuserad på konsumtion. Testat köpstopp!

SPännande med trender. Man pratar ju ofta om att gatu-trender snappas upp av modevärlden men nu får vi börja prata om blogg-trender. Ja, när vanliga människors röster blir hörda och branschen börjar reagera. WOW!

Jag har sedan jag pluggade modedesign i Madrid haft flera idéer om den ultimata garderoben. Allt du behöver som ryms i en resväska. Weekendbag-garderoben. Snygga kvalitets plagg som håller...

Projekt Runways Tim Gun pratar om klassikerna i garderoben. De som måste finnas. Basen. Jag tittar även på ett program på TLC där de fixar en ny genomtänkt garderob. Donna Karan har en kollektion som heter easy pieces. Sju plagg som kan kombineras och fungera i de flesta situationer...

Jag har inte shoppat kläder på jättelänge. Jo, underkläder, myskläder, gravidkläder men inte representativa jobbkläder. Speciellt inte som modedsigner då man borde se ut på ett visst trendigt sätt. Eller? Jag trivs ganska bra i mina gamla slitna sevenjeans och t-shirt. Jag borde klä mig i SMiD - Därför är det nya jag designat i trikå.

Bellas uniform: Jeans, en egendesignad t-shirt. SMiD skinnjackan (favoriten)

Jag har iallfall rensat rejält i min garderob så nu är den miniliten. Jag får plats med ALLT jag äger i EN vanlig garderob. Jag använder inte ens det lilla jag har kvar. Bara favoriterna. Nej, jag har inga drömmar om en walk in closet. För jag vill ha en liten genomtänkt garderob där alla plagg är favoriter och används. Jag är och vill vara en garderobsminimalist.

Spännade med trender. Snart är det omodernt med överkonsumtion. Länge leve det enkla livet. Frivillig enkelhet. Voluntary Simplicity. Det känns så rätt, för mig. Inte bara i gardroben, utan hela livstilen...

Nu är bara frågan vad jag gör. Designar jag en six piece garderob till mig själv? Är det kanske mitt nya framtida koncept...

Gud vad inspirerad jag blir av Sofia Hedströms artiklar om modebranschen i SvD. WOW - Sund avundsjuka! Hennes blogg finns med bland flera nya favoriter i bloggar jag följer listan...

PS. Jag har sökt ett designerjobb. På ett stort modeföretag. Vi får se om jag får komma på intervju. Si no puedes con tú enemigo, únete a él.

Inga kommentarer: