11 feb. 2012

Leva utomlandspensionärsliv?

Jag pratade med en vän. En av de (många) jag har haft alldeles för dålig kontakt med under det senaste året. Bebiströtthetsdimman. Hon läser inte bloggen och trodde vi var kvar i Spanien. Ja, att vi självklart bestämt oss för att flytta till solen o värmer och låg på stranden hela dagarna. Ja, för om man flyttar utomlands så har man visst tid att lata sig halva dagarna. Man slipper jobba, hämta-lämna på dagis, regnrusket. Man lever det perfekta utomlandssemesterlivet. Ingen vardag!

Jag försökte förklara. Men. I hennes hjärna fanns bara det ovanbeskrivda. Många ytliga bekanta ställer sig frågande till vårt beslut att bo hemma i kalla Sverige, om man kan leva i soliga Spanien. Ja, när de åker till Spanien bor de isolerade och tar inte del i det spanska samhället, kulturen, krisen, människorna...

Jag vet att jag inte behöver förklara för er. Ni som vet, precis som jag, hur djup krisen i Spanien är. Ni som förstår beslutet med tanke på barnomsorg. Ni som arbetar/t i Spanien förstår säkert varför jag söker mig till en svensk arbetsplats. Med svensk lön. Svensk chef. Svenska tider. (Gud va irriterad jag var på spansk hierarki!)

Jag o I var hemma hos några vänner som bodde i en "real estate heaven" lägenhet i centrala Göteborg. Lyxlägenhet. Jag (som tjötar om att leva enkelt?) sa till I när vi gick därifrån att det är drömmen. Drömlägenheten. Men så säger I till mig. Näe! För de pengarna skulle vi köpa en mindre lägenhet i Göteborg och en i Barcelona. En pensionärslägenhet i en kuststad. Som Cambrils. Sitges. Blanes.

Jo, för en av anledningarna till att Sverige är beslutet just nu, är för att framtidens pensionärsliv kommer förhoppningsvis spenderas i Spanien.

Men pensionärsliv vid 30? Nej tack!

Hemmafrulivet passar inte mig - jag drömmer fortfarande om att göra karriär, i modebranschen. Om I:s jobb tar med oss ut i världen måste det vara till en plats där jag kan få jobba, med mode. (Annars stannar jag hellre här.) Jag o I pratar pilotjobb. Svenska flygbolag. Framtidens vardag då han är borta några dagar, hemma några. Till hösten slutar föräldraledighetslivet... då börjar framtiden.

8 kommentarer:

Emma sa...

När jag skrev i min blogg att du var tillbaka i modebranschen menade jag i SMID, för lite har du väl redan kommit ut i arbetslivet...även om det kanske inte är framtidens arbetsliv?

Hoppas i alla fall att du kryat|r pa dig!

Och, ja, jag vet precis vad du menar ang. Spanien. Jag minns hur en av mina mostrar tänkte sig mitt liv i Spanien. Pa playan med en paraplydrink. INTE riktigt den stressiga vardag jag levde...

Kram

Bella sa...

Ja, jag jobbar ju halva veckorna i butiken men det känns inte som om det är... vet inte hur jag ska beskriva. Det är inte ett spännande utmanande jobb längre. Det är "bara" SMiD, mitt lilla klädmärke...

Ja, på playan med paraplydrink;)

Bella sa...

UPDATE: Emma kommenterar: Jo, du har helt rätt! Jag jobbar halvtid just nu med SMiD mitt egna företag, klädmärke och butik men... lever kvar lite i mammaledighetslunken. Står med pausknappen intryckt och jag längtar efter nya spännande utmaningar. Att "bara" driva butik passar inte mig heller...

Till hösten måste vi båda söka framtidsjobb. Med bra inkomst och karriärsmöjligheter. I har ju också sitt "sommar" pilotjobb i Spanien men det ger oss inga framtidsmöjligheter. Om jag får jobb innan dess får han skippa det och stanna hemma här med Dani. Annars spenderar vi en till lång varm lugn enkel sommar på La Manga innan "det riktiga livet" börjar...

Lisa sa...

Forstar dina tankar! Spanien finns inte kvar pa var lista just nu pga krisen. Men Sverige lockar inte heller tyvarr, sa vi far se hur det blir.

Har I sokt till Air Baltic? Min lillebror jobbar dar och pendlar fran Stockholm. Det ar tufft men det ar ett pilotjobb i alla fall.

Hoppas du mar battre och att du snart lagger pa dig lite!

Kram fran Lisa

Eva sa...

Eller hur, om man är ekonomisk oberoende kanske man kan leva och glassa runt på playan i Spanien, eller Grekland för den delen. Men jag kan säga såhär: just nu skulle jag inte ens vilja göra det i Grekland.

Spanienfrugan sa...

Intresant text att läsa.
Ni har en spännande höst framför er och jag hoppas att det löser sig till det bästa för er båda.

Bella sa...

Airbaltic får jag skriva upp på flygbolagslistan - Tack för tipset!

Ja, det låter väl trevligt att glassa omkring på playan men även om jag skulle vara miljonär vill jag nog jobb, med min hobby;)

Kul! - Ja, spännande med en öppen framtid, vi får se vart livet för oss...

Emma sa...

Önskerubriker:

Inspiration eller hårt arbete

Hur Spanien förändrat min person

När jag förlorar kontrollen

Min familj om 10 år: var och hur

Att vara mamma - inte som jag trott

Om inte mode, vad?

Guilty Pleasures

Länder jag kan tänka mig bo i (förutom Spanien och Sverige?)