16 feb. 2012

Mitt drömliv...?

Jag har haft kontakt med en head hunter denna veckan. Ett jobb i inredningsbranschen som en vän tipsade att jag kanske skulle vara intresserad av. Ett jobb som fick mig att ställa mig själv de där viktiga frågorna.

Huvudet har snurrat. Byta bransch? Karriär? Nej, jag vill stanna i modebranschen, det är där jag ser mig i framtiden...

Head huntern sökte även någon till ett designerjobb. Men var jag rätt person? Vem är jag? Mina starka sidor? Vem är jag på en arbetsplats? Vad kan jag erbjuda företaget? Hur skulle mina vänner beskriva mig? Frågorna sprutade och jag blev blank.

Dags att fundera ut genomtänkta svar. Till en intervju.

Han tyckte jag skulle söka mig till små - mellanstora modeföretag där de behöver designers med bred erfarenhet. Allt från design, produktion till inköp och försäljning.

Det var länge sedan jag sökte jobb. Jag filar på min CV. Skriver personliga brev. Funderar över hur jag ska beskriva de senaste åren i mitt liv. SMiD. Mina starka sidor. Det jag har emot mig (barn?).

Jag o I pratar om vad målet är. Vi skulle vilja ha ett barn till. Men om 4-5 år. Kunna vara föräldralediga tillsammans igen allihopa? Vi pratar om att inte dra på oss för stora kostnader. Om bara en av oss har jobb. Jag. Det är inte lätt när den ena alltid är "utlänning" i den andres land. I måste lära sig skandinaviska. Svenska för invandrare.

Dani blev erbjuden en dagisplats. Inte på nått av våra val som ligger nära. Så vi tackade nej. Men. Det drog igång tankarna. Hämta, lämna. X antal timmar i veckan. Kostnad. Jag vill skola in Dani på ett dagis där han ska stanna. Inte behöva byta efter sommaren. Så Dani stannar hemma med sin pappa så länge...

Många saker hänger i luften. Ovisshet. Ibland vill kontrollmänniskan i mig ha alla svaren. Kunna planera. Ibland känns det ganska skönt. Det enkla liv vi lever. Att kunna påverka framtiden. Börja om från noll. Men det svåra är att veta vart vi vill? Vart vi är påväg? Vad målet är?

Jag har uppfyllt mina stora drömmar. Att flytta och bo utomlands. Att jobba som modedesigner. Att starta eget. Att driva butik. Att se världen. Att våga.

Nu längtar jag efter ett eget hem. En lägenhet. Där Dani får ett eget krypin. Där han kommer växa upp. Där jag kan samla alla mina saker. Där det finns en bokhylla med alla mina böcker. En mjuk stor säng där vi får plats allihopa. En härlig skön soffa att se på film i. Ett mysigt kök där vi lagar mat. En ateljé?

SMÄM gjort utmaningen "Mitt drömliv i collage" och jag kunde inte låta bli att fundera över hur mitt drömliv skulle se ut... Karriärskvinnan. Jobba med mode. Lgh i centrala Göteborg. En hemmaateljé (eget hobbyföretag?). Kärlek. Glada busiga barn. Spanien - semestertid.

Hur ser erat drömliv ut?

3 kommentarer:

Tess - Istla.se sa...

Jag tror detta kommer gå jättebra för dig. Jag tror du fixar det =)

smäm sa...

Det är mycket att fundera över. Jag brukar tänka att jag ska sätta upp delmål och drömmar. Känner igen mig mycket i det du skriver.

Bella sa...

Tack;)

Ja, delmål och drömmar. Listor. Men just nu är problemet att jag inte riktigt vet vad jag vill...