3 mars 2012

Att köra som en amerikan utan jantelagsbroms...

Jag fick en idé inatt om hur jag ska göra min digitala portfolio. Ett vanligt CV säger väldigt lite om en kreativ person så jag tänkte utnyttja min kunskaper i InDesign, Illustrator o Photoshop och skapa en digital portfolio med det jag gjort. Med en personlig modebranschtvist.

Jag hade nästan glömt bort att man borde ha med sig en portfolio om man ska på intervju till ett designerjobb. Jag har min gamla vanliga (med foton, illustrationer etc) hemma men den säger inte så mycket om vem jag professionellt. Utan är mest fylld med modeskoleprojekt. På min gamla blogg kan ni nyfikna se några exempel

Tänkte beskriva de senaste 15 åren med bilder på saker jag gjort. Jag behåller min idé för mig själv då ni som smygläser kanske söker samma tjänster...

Hur sammanfattar man hela sin (lilla) kreativa karriär på några sidor? Vad är viktigt att lyfta fram? Att jag pluggat textil formgivning på Fässberg. Studerat modedesign i Madrid. Jobbat på Massimo Dutti, Inditex i Barcelona. Startat o drivit eget klädmärke och butik.

Vem är jag? Vad är jag duktig på? Vad skiljer mig från andra modedesigners? Beskriva mig själv...? Styrkor - utvecklingsbara sidor.

Jag sparar ner i olika mappar. Skisser, teckningar, illustrationer, moodboards, styleboards, färgkartor, tyg o material, produktionsskisser, foton...

Det svåra för mig är att nu sluta vara SMiD och börja vara Bella. Nytt formspråk. Som kan tilltala modeföretaget ifråga. Jag vill samtidigt inte skapa en kollektion för dem som många ger som råd. Jag vill skapa ett digital CV portfolio.

Jag tänkte göra som en amerikan skulle ha gjort och köra på utan svensk jantelagsbroms...

Inga kommentarer: