1 mars 2012

Detoxa livet!

Detoxa livet*. Jag hittar listan jag skrev runt nyår. Angående 2012. Då jag bestämde mig för att försöka rensa upp lite i livsröran. Aktivt ta tag i saker och se vart det leder. Jag har sakta prickat av massor av saker på min "dåliga samvetes - lista" och börjar nu se resultat. Vilket känns helt underbart!

Det är mycket pågång på flera olika plan (inte bara i mitt liv men som influerar mitt) men allting hänger ännu i luften. Drömmen "tänk om..." har väckts och jag hoppas att allt klarnar och faller på plats under våren.

En av delarna jag bestämt mig för att ta tag i, som säkert många av er kan relatera till, är hushållsekonomin. Skapa en matbudget. Veckoplanera. Inne hos Spanienfrugan (Gravid svensk hemmafru som bor i San Sebastian) läste jag om Torsdagssoppa (med pannkakor). Tycker om tanken på nya familjemattraditioner. Fredagsräkor (bakpotatis med räkröra), Lördagspaella, Söndagskvällsmackor (kärt minne från när jag var liten), Måndagssallad, Tisdagsfisk, Onsdagsköttfärssås...?

Jo, det är dyrt att få barn... o sen när lillen börjar äta samma mat går det inte längre att fortsätta med I:s dietmat (sallad, GI) under veckorna. Vi behöver nya goda hälsosamma prisvärda recept för hela familjen. Plockmat till Dani som vägrar allt som inte är sammetslen pure eller hela bitar. Jag betalar gärna för färsk fisk, grönsaker, frukt men behöver få in några billigare långkok /soppa /frysmat för att dra ner. Jag försöker klura ut pris per portion. Sparar alla kvitton.

Jag är duktig på att äta rester till lunch dagen efter (frysa ner) men det skulle vara bra att kunna planera så att det inte blir kvar halva saker i kylen. Ja, skapa en egen veckomatkasse där allt används upp. I söndags blev vår lilla födelsedagsfest inställd (pga magsjukt brorsbarn) så där stod vi med inköpt mat för 10. Denna veckan har vi försökt hitta på rensa kylskåpsrecept...

Vet ni vad era middagar kostar per portion? 10, 20, 30, 50kr / portion?

Jag läser vad en svensk barnfamilj borde ha för matbudget och undrar om vi äter hemmalagad lyxmat eller om endel lagar "soppa på en spik"? Mat är jätteviktigt för mig så jag lägger gärna lite extra i matbudgeten. Just nu sparar vi genom att inte äta ute, vilket vi tycker om...

Pengar. Ekonomi. Slösa. Spara. Alltid ett hett tema! Eftersom vi nu lever på (föräldraledighets-) minimum så funderar vi självklart mer på om det är en nödvändig utgift. Barcelonaresan - två köpstoppsmånader på allt onödigt så sparar vi ihop till lite extra vardagslyx (t.ex. favorittapasbaren Ciudad Condal) när vi är där... Si, vi bor hemma hos släkten så sparar vi även in hotellkostnaden. Flygresan blev ok pris (dyrt med extra bagage) eftersom vi kan åka närsomhelst. Kollade i Norwegians lågpriskalendern. Direkt Gbg - Bcn. Bra flygtider. Värt lite extra när man reser med barn.

Har ni några goda (glutenfria) vardagsrecept att dela med er av? Spartips?

* Detoxa livet = Avgifta livet: rensa bort all irritation, dåligt samvete, problem, sälja av, skulder? - Börja om pånytt!

1 kommentar:

Spanienfrugan sa...

Ja, torsdagssoppa är en bra grej! ;)
Jag tycker att Husmorsorna (http://blogg.amelia.se/husmorsorna/) ofta har bra vardagsrecept. Allt från linssoppor till indiska köttbullar liksom.
Mat är superviktigt här i livet och planering behövs både för ekonomins skull och för variationen i maten tror jag. Lycka till!