22 mars 2012

Mig själv 2.0

Jag vet inte riktigt vart mina sista blogginlägg försvann. Vi får se om de dyker upp...?

Tack för allt pepp o glada tillrop! Jag försöker bli Bella 2.0. En uppdaterad bättre version. Jag läste i nån tidning om att skapa sin signaturlook och kom fram till att min page och raka lugg var nog nån slags signaturlook. Många som kommer förbi butiken känner inte igen mig från fotona på hemsidan och tidningsartiklarna. Jag brukar skratta och svara att det är vad som händer med en när man får en bebis...

Jag bestämde mig o klippte jag av mitt utväxta tunna hår till en page igen. Men inte längre blond. Jag tycker om att ha samma hårfärg som min son. Jag känner mig som ny!

Mina nära är förvånade över alla förändringar. Men de har liksom legat och grott några månader för att nu blomma ut. Tillsammans med våren. Jag tycker själv det är så häftigt att se hur beslut man tar, förändrar livet. Att jag för några månader sen var på villovägar och nu helt plötsligt ser jag skylten och vet vart jag är påväg. Vet vad jag vill.

Om ni känner att ni behöver förändring och inte läst boken Projekt Lycka som jag rekommenderade runt nyår. Gör det! Jag mår så mycket bättre nu när jag tagit det där stegen i en ny riktning. Små och stora förändringar. Mer kärlek och mindre socker kämpar jag fortfarande med, dagligen...

Dani har tagit ett jättekliv utvecklingsmässigt sen han fyllde 1 år. Sen bara några dagar går han själv, tultar iväg på egna små äventyr. Det är ett stort ögonblick första gången ens lilla bebis går iväg. Ensam. Försvinner när man vänder ryggen till. Han sover även mycket bättre, vaknar bara 2-3ggr (notera BARA 2-3ggr). Nu äter han samma mat som oss (i minibitar) efter att ha vägrat under veckor. Han tycker om när det smakar. Bäst just nu är köttfärssås o spaghetti (ihopblandat) eller GI-receptet squashlasagne. Dani älskar ugnbakade grönsaker t.o.m paprika. Precis som sin mamma. Vem skulle trott det?

Jag ammar fortfarande och bestämde mig att fortsätta tills han vill sluta. Naturligt!

Jag reseachar möbelmarknaden. Spenderar lite för mycket av min kvällstid (när jag borde sova) med att titta på inredningsbloggar, hemsidor och i mina "drömhems"-mappar. Jag försöka mantra "Leva Enkelt". Börja med det vi behöver för att det dagliga livet ska rulla. Köksprylar o elektriska apparater, som jag berättade i de där inläggen som försvann. Denna gången vill jag göra det rätt. Köpa det som är både funktionellt och snyggt. Inte bara billigt. Köpa färre kvalitetssaker som håller länge.

I Spanien bodde vi ofta i möblerade lägenheter och även om vi köpte en del saker så är det inte samma sak. Denna gången ska det bli ett hem. Mitt hem! Inte överfyllas med billiga slit- o slängprodukter. Utan med LIVSSAKER som jag valt och tycker om. Några saker ärver vi som får följa med så länge. Jag vill inte stressa fram köp. Utan när jag väl hittar nått jag vill ha så slår jag till. Det är väl därför man sparar. För att sedan kunna köpa det man verkligen vill ha.

Jag skrattar åt INREDNINGSCITAT.se "Vi har valt en lugn bas och kompletterat med färgglada detaljer" för det är precis så jag tänker. Svart, vitt, grått. Som i butiken. Trä. Sen låta mina saker och Dani alla leksaker ge färg. Jag har skapat en färgskala från koboltblå till turkosblått. Inspirerat av det vackra kristallklara havet på La Manga. Eller på nån karibisk ö. Jag tog några NCS-prover på arkitektkontoret att ha med i väskan när jag springer runt i inrednings- och möbelbutiker de kommande veckorna.

När allt är klart lovar jag att berätta om varför det nu bara går bakåt...

PS: För er som undrar är jobbintervjun inte förrän nästa vecka...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag bor i Madrid och köper ganska mycket Massimo Dutti. Skulle vilja fråga en sak om deras kläder; Varför ska nästan alla plagg tvättas för hand eller i kemtvätt? Är de faktiskt väldigt ömtåliga, eller är det företagets sätt att skydda sig, så man inte kommer och klagar om plaggen förstörs i vanlig maskintvätt?

Carina

Bella sa...

Hej Carina!

I det flesta fall är det som du säger att det är ett sätt att skydda sig. På Dutti hade vi kunder som kom tillbaka efter flera år och klagade på kvaliten. Många tror nog att Duttis kvalitet är högre än vad den är.

Sen ska man väl alltid vara lite försiktig när olika tyger, färger kombineras eller om det finns skinn eller mockadetaljer... Jag brukar tvätta nästan allt min i tvättmaskinen men i 30grader och ett mjukare program.

Bor du i Madrid? Tillsammans med en spanjor eller svensk? Sen hur länge? (nyfiken i en strut)

Anonym sa...

Ok, då var det som jag misstänkte :)

Jag bor i Madrid med min madrileño, sedan ungefär ett halvår tillbaka. Bodde även här 2006-2007, då jag jobbade som au pair, och då träffades vi. Vi har under dessa fem år tillsammans bott både i Finland (jag är finlandssvensk) och i Madrid.

Fråga bara om du undrar något annat :) tycker själv också det är intressant att höra om andra nordbor som bor/bott i Spanien, därför läser jag din blogg :)

Carina