14 apr. 2013

Älskade hatade vardagsliv...

Efter en 10-timmars natt, tre maskiner tvätt, plockar jag undan duplo, bilar, tågbana, pärlor och pennor och tar fram dammsugaren. Dani är van vid rutinerna och torkar glatt bordet. Jag lagar lunch till kl. 11, vi äter medan vi tittar i en bok och sedan diskar vi tillsammans. När han somnat duschar jag länge.

Varje dag. Lämning, hämtning, lek på innegården. En skön promenad till och från jobbet. Tid att tänka. Middag kl 18. Ibland somnar jag med Dani. Ibland har jag en stund för mig själv.

Framtiden jag sökte är nådd. Den tråkiga enkla vardagen i Sverige. En lägenhet fylld med mina saker, saker jag har minnen om. äntligen står mina böcker i bokhyllan, mitt porslin i skåpet och mina tavlor hänger på väggarna. Jag är där jag bestämde mig att jag ville vara. Dani har en trygg plats att växa upp på. Ett eget litet liv.

Hörde i nån sitcom "man måste ge upp det liv man planerat, för att leva det liv som väntar". Det är nu, jag borde sluta planera, för det här nya livet i Sverige, och börja leva det...

Jag oroar mig för framtiden. 2017 börjar lillen skolan. Tills dess skulle jag vilja kunna köpa ett hem. Med ett barnrum. Ett helt liv som ensamstående mamma med kul jobb men låg lön. Pensionen.

Jag funderar på att välja en annan riktning. Karriärmässigt. Göra något för mitt framtida jag. Hela livet har jag drömt om att få kalla mig modedesigner. Är så stolt att jag nådde mitt mål. Men mitt vuxna jag hade kanske valt en annan väg om man får börja om, välja om. Jag ska börja titta på andra jobb. Inte bara i modebranschen.

I veckan lämnade jag in förskolans sommarplanering. Skrev L i varenda ruta. Sen köpte jag en tvåmånadersbiljett till Spanien.

Inga kommentarer: