5 maj 2013

Detoxa livet och vara good enough



Jag läser i en inredningstidning när jag efter en månad ensam med Dani äntligen får lite avlastning. Det fungerar faktiskt bättre än vad jag någonsin kunnat hoppas. Att leva som ensamstående mamma. Att varje dag lämna/hämta och jobba heltid. Jag har sänkt mina krav. Kör på good enough. Litar på min känsla. Försöker att inte stressa och vara en närvarande mamma. Som har tid att titta på stenar, mata änder och leka i sandlådan. Varje dag.

Jag läser om att detoxa livet. Som jag skrev så mycket om här på bloggen för nått år sen. Om Graham Hill och hans företag Life Edited. "Designa ett liv så det innehåller mer pengar, hälsa och lycka med färre saker, mindre utrymme och energiförbrukning". Att rensa, sälja. Att omvärdera, prioritera och effektivisera. För att ha mindre saker, mindre utgifter och mindre stress.

Jag läser om ekonomi. Om att spara, leva snålt. Ekonomisk trygghet. Jag läser om olika budgetar. The 60% solution. The balanced money formula. Att köpa sig frihet! Jag har en dröm om att i framtiden kunna bo en månad i olika storstäder i världen. Kanske hyra en lägenhet och ha tid att sitta på en kafé och bara titta på folk. Gå på museum. Upptäcka kvarter och ha tid att tappa bort mig. New York. San Fransisco. Tokyo. Shanghai. Singapore. Hongkong. Paris. London. För att inte glömma bort Madrid. BARCELONA.

Jag inspireras av inredningsföretag som designar allt från grafiska mönster som de sedan använder på tyg, tapeter, brickor, porslin till kläder. Jag funderar på att söka mig till er företag som gör lite allt möjligt inom design. Minns min idé om SMiD. Att designa kläder och inredningsaker. Det är drömmen!

Mode. Design. Inredning.

Jag inser och är fullt medveten om att det är mer eller mindre omöjligt att flytta. Just nu. Bara det att hitta boende och förskola. Att inte ha någon (mina föräldrar) som kan rycka in om det behövs. Det minskar utbudet av företag.

2 kommentarer:

Jag...la madrileña, Marina sa...

Hola,

Det later som du borde fundera pa nat företag (ditt eget) som du har online och enbart online. Det tillater dig att arbeta fran olika ställen. Vet inte riktigt vad det skulle vara, men du kanske skulle rikta in dig pa att sälja (eller vidareförmedla) skandinavisk design i Spanien / Sydamerika? Du som kan spanska och kan mode. Jag vet inte. Nu spanar jag bara, lite brainstorming för att ge dig ideer... :-)

Kram fran Madrid!

Bella sa...

Jag har inte kvar mitt företag. La ned det vid årsskiftet och eftersom jag mer eller mindre lever på min inkomst behöver jag en. Ekonomisk trygghet är det jag söker. Fast jobb med lön varje månad;)