15 maj 2013

Vad driver dig?

Jag som älskar att planera har just nu ingen plan efter 15 augusti. 1 månads jobb kvar och sen 2 månaders ledighet i Spanien. Sen är kalendern tom. Jag har lägenhet och förskoleplats i Göteborg. Men inget jobb.

Jag går fortfarande i tankarna att byta bransch. Just nu funderar jag på att lära mig nått CAD-program (Revit?) och söka mig till ett annat arkitektkontor. Jag är väldigt duktig på att lösa planlösningar och skapa rapporter med text/bild i InDesign. Jag har ju mer eller mindre växt upp på ett arkitektkontor. Lekt med tygprover, kakelplattor och ritningar sen jag var liten. Men har ingen formell utbildning.

Jag håller på och formgiver en bok. Om ni undrar vad jag gör om dagarna. En bok om arkitektföretagets historia, där jag samlar arkivets all information. Från mitten på 60-talet fram till i år. Från idylliska småhusområden till stora bostadsprojekt via hotell, sjukhus och skolor. Jag tycker om formgivning. Text och bild. Boken är nu på 200 sidor och snart skriver jag ut första upplagan. För revidering.

Det börjar bli dags att skriva ner tankarna. Planerna. Målet. Vart jag vill? Jag tänkte skapa ett moodboard. För just nu känner jag att jag inte riktigt kan skilja på vad som driver mig, mitt vuxna jag och den där lilla flickan i mig som drömde om att bli modedesigner. Vem jag är på arbetsmarknaden? Vilken roll trivs jag i på en arbetsplats?

Jag tycker om att planera. Organisera. Driva korta projekt. Vara med från början till slut. Jag är inte helt säker på att det behöver vara kläder jag designar för att trivas. Jag tycker om att rita på datorn. Skapa med bild och text. Från idé till en verklig produkt. Se resultat!

Hur tänker ni? Vad driver er?

2 kommentarer:

Marie sa...

Hej Bella!

Följde din blogg när du skrev förut, hittade dig via Parislisa :-)

Undrar om du har en mailadress jag kan maila dig på.

MVH
Marie

Bella sa...

bella_jonson(at)hotmail.com