15 sep. 2013

Drömboken med "skulle vilja..."-tankar

I somras gick jag igenom de sista flyttlådorna som stått i sommarhuset sen jag flyttade från Barcelona 2007. Jag hittade gamla kärleksbrev och foton på en ung korthårig version av mig själv tillsammans med tonårsförälskelser. Där bland raderna mindes jag alla drömmar om framtiden. Känslan att allt var möjligt. Att världen låg för mina fötter.

Jag hittade även en drömbok jag skrev under mina första år i Spanien, som en dagbok men fylld av hopp och önskningar om framtiden. Jag skulle vilja...

Drömmar om att jobba som modedesigner, starta eget klädmärke, driva en egen butik, resa till New York, SF, LA. Bo i Barcelona. Om en egen lägenhet. Kärlek. Giftermål. Barn.

Mentalt stryker jag dem när jag läser. Jag har uppfyllt så många. Läser om längtan tillbaka till Sverige. Till att uppfostra mina barn med köttbullar, lucia och Astrid Lindgren. Svenska barnlåtar och svensk skola.

En varm natt i somras när jag inte kunde sova fortsätter jag att skriva... Visa världen för mitt barn. De närmaste åren Spanien, spanska språket, kulturen, släktingarna. Barcelona, Madrid men viktigast, hans andra hem, La manga/cartagena.

Sen, när han blir lite äldre Disneyworld. En gång i livet! Julklappsshopping i London eller New York. Långresor. Weekendresor. Det slår mig att det inte är så många år mellan 7 och 15/18 som vi kommer resa tillsammans. Som han är ett barn. tonåring. Tills han tar studenten och inte längre vill resa med sin mamma. Bäst att börja spara pengar!

Jag bestämmer mig för att drömmen om Tokyo, Japan ska uppfyllas när jag fyller 40, lillen som då kommer vara 10. Jag börjar tänka ekonomi. Nya sparmål. Att köpa sig frihet, genom att spara pengar.

Funderar på om jag hellre bor i hyresrätt och sparar pengar till resor än att köpa ett dyrt boende. Vad skulle det förändra i framtiden? Om jag gör fler genomtänkta val, shoppar mindre onödiga saker och planerar vardagen bättre. Månadsmatsedel klurar jag på i dagarna för att jag vill att mitt barn växer upp med bra hemlagad hälsosam mat och lär sig laga mat.

Jag märker hur ett grovt manus för de kommande åren sakta växer fram, sida efter sida. Hur jag fantiserar ihop nya kapitel i mitt livs bok. Hur oron sakta släpper och känslan av att allt kommer ordna sig. Även om det inte riktigt blev som jag tänkt mig. Livet blir väl aldrig det.

Min "skulle vilja"-lista förändras, utvecklas. En del saker stryks. Andra har blivit verklighet. Förvånadsvärt många.

Att lära mig kinesiska och en dag flytta till Asien får stå kvar. Kanske är det det jag gör när barnet vuxit upp och flyttat hemifrån. När nästa del av livet börjar... 2030?

1 kommentar:

Emma sa...

Bella -när du annonserade din återkomst lyckades jag av ngn anledning inte komma in här. Nu provade jag igen -efter flytt etc.- och titta, du är ju tillbaka!! underbart.

Detta tänker jag när jag läser dina ord:

Tänk ändå att det är så många drömmar som man formulerar för sig själv som går i uppfyllelse. Och andra som slutar vara drömmar. Livet blev inte som du tänkt dig -men stora delar blev ju ändå det. Hoppas bara att det ska kännas ännu lite bättre framöver...det är jag säker på - härligt med resplaner!