14 dec. 2013

Vad har du gjort i år som du aldrig gjort tidigare?

Jag läser flera bloggares årssummering och funderar på det här med att övervinna rädslor. Jag tänker på min comfort zone. På att jag just nu är väldigt nöjd med tryggheten, att mitt livshjul snurrar på lugnt. Jobbet hos min pappa utan press, att kunna hämta Dani lite tidigare varje dag, att inte behöva känna dåligt samvete vid VAB. Att ha tid för sömn, återhämtning och tankar. Att kunna planera för långa semestrar i Spanien. Att ha tid för min familj.

Jag är nöjd med mitt enklare liv. För några år sedan snurrade allt på lite för fort. Jag kände att jag höll på att tappa kontrollen. Att pendla 2h varje dag. Att åka hemifrån kl. 08 och komma hem 20. Att stupa i säng. Att vakna och börja om igen. Stressen. Att alltid vara på topp. Prestera sitt bästa. Vara "duktig" flicka. Sen. Försöket att följa mina drömmar. Starta och driva eget. Min egna höga krav och förväntningarna. När det inte blir som man önskar. Att allt tar längre tid, är mer komplicerat och känslorna när man inte får drömmen att fungera. När man inser att man inte kan leva på sin dröm. Att sälja, avsluta och packa ner. Att börja ett nytt kapitel.

Jag har tagit medvetna beslut de senaste åren att förenkla vardagen. Skalat bort allt som inte leder mig dit jag vill. Som inte får mig att må bra. Mitt sätt att överleva småbarnsåren. Nu börjar drömmarna komma tillbaka. Att börja hemmaträna för att känna mig stark. Att ta fram min symaskin igen, skapa mönster och utveckla idéer. Att lära mig om näringslära, laga mer vegetarisk mat och göra flera hälsosamma val. Att lära mig mer om grafisk design, fler designprogram. Att skriva, blogga och lära känna nya människor. Vill ha tid att läsa om alla böcker i min bokhylla om entreprenörskap, mode, konst, design och favoriterna. Att spara pengar för att kunna förverkliga drömmar. Som 4 storstäder i Asien till min 40-årsdag.

Jag funderar över min USP (unique selling point). Om jag kanske skulle jobba på ett företag som arbetar mot Spanien och Sydamerika. Så jag får användning av min spanska. Mina 8 år i Spanien. Min unika erfarenhet. Gärna ett företag som jobbar med design. Lokalt hantverk. Hållbar utveckling. Sociala frågor. Fairtrade. Minns orden om att jag kanske borde jobba som inköpsassistent istället? Att jag tror jag skulle trivas i en roll som både designer och inköpare. Produktutvecklare. På ett litet företag där man får vara med i hela processen. Som när jag drev eget.

Jag pratade med en vän häromdagen om den största drömmen. Att inte behöva jobba, oroa sig över försörjning. Att vinna en lön varje månad resten av livet. Men vad skulle jag göra då? Det är ett ganska bra tankeexperiment. Personlig utveckling. För att lära sig om vad man själv vill, sina drömmar. Jag tycker inte att mina rädslor styr mitt liv men de senaste åren har mitt kontrollbehov gjort det. Att våga ta ett steg i en ny riktning. Att våga göra misstag. Att släppa kontrollen. Jag vet väldigt väl vad jag inte vill men det kanske hindrar mig att förverkliga nya drömmar. Att jag just nu nöjer mig. Vill inte komplicera mitt enkla lilla liv.

Så vad har jag gjort i år som jag aldrig gjort tidigare? Jag har formgivit en bok (280 sidor med text o bild om min fars företag). Jag har startat en lekträffgrupp SVES för tvåspråkiga (svensk-spanska) barn. Jag har berättat för den jag älskat så länge att det inte längre finns något kvar av vad vi hade. Jag har för första gången fört konversationer och fått lyssna på mitt barns små frågor och funderingar. Jag har bokat mitt livs första charterresa. Jag har visat privata bilder på mitt barn, mitt hem, min familj via instagram till vänner jag aldrig träffat IRL. Jag har blivit beroende av bildströmmen Pinterest där jag spenderar lite väl stor del av min fritid. Jag har för första gången lämnat mitt barn hemma och åkt bort ensam. Jag har sökt jobb för något annat än vad jag är utbildad till. Jag har börjat pensionsspara. Jag har levt som ensamstående mamma och fått vardagen att fungera.

Inga kommentarer: