5 jan. 2014

Nyårslöftet om att njuta av livet...

Vi har precis kommit hem från sistaminutenresan jag spontanköpte. Vilket underbart härligt beslut. Jag är så glad att jag sparar pengar så jag ibland kan ta lite galna beslut som att kunna njuta av sol, värme och strand mitt i vintern. För är det något den här resan lärt mig så är det att man kan lära sig att njuta av stunden. Ta tillvara på tillfällen. Saber disfrutar, som man säger på spanska. Som nu, att äta frukost i lugn o ro och blogga innan lillen vaknar.

Släppa taget, stanna upp, andas, njuta och se vad som händer...

Eftersom jag älskar att planera så har jag självklart satt upp nya mål för 2014 i mitt minimalistiska tänk men det största och viktigaste nyårslöften är att njuta mer av livet. Spendera så många dagar som möjligt av 2014 med att bara njuta av livet. Dulce far niente! Jag har t.ex. köpt en 7-veckors biljett till Spanien i sommar. Bestämde mig att inte stressa upp mig själv med jobbsökandet då jag inte måste utan istället försökte njuta och ta vara på den här våren och sommaren. Jag har ju ett tryggt jobb med mycket frihet som passar perfekt just nu.

Fundera över vad jag vill? Bestämma en ny riktning och vända. Svänga av. Jag behöver en framtidskonferens som nån bloggare skrev, vart ser jag mig och 5 år? 10? Just nu tänker jag vända mot ett framtidsyrke som gärna få ha med sociala medier eller försäljning via nätet att göra. Men har även tankar på att i mitt nästa liv, när barnet flyttar hemifrån, börja ett nytt liv. Om 15 år kanske det blir Spanien igen? Funderar på att söka upp spanska företag i Sverige eller svenska företag i Spanien.

Jag tänker fortsätta med utmaningen "en månad utan" och låta januari bli en månad utan smågodis, chips, ostbågar. Det gick inte alls bra i november då jag vabbade halva månaden och åt mer godis än tidigare för att hålla humöret uppe. En månad till utan hiss på jobbet, 3 trappor upp varje dag, får det också bli.

Sen ska jag försöka fortsätta med att hemmaträna 15 minuter om dagen + gå till och från jobbet. Bli vegetarian minst halva veckan och lära mig laga mer hälsosam vegomat (receptips?). Vill fortsätta rensa bland livsmedel- och skönhetsprodukterna jag köper, kontrollera e-nummer och andra farliga tillsatser. Prioritera sömn och återhämtning. Jag vill känna mig friskare, sundare och starkare. Starkare är viktigast, speciellt med min stelopererade rygg. Jag kommer vara mycket ensam under våren så då blir det ännu viktigare med att tänka på egentid om än bara när lillen sover. Skulle vilja läsa om flera böcker i min bokhylla och titta på fler tv-serier och film. Inte slösurfa eller slötitta bort tiden på tv. 2014 ska jag försöka ta fram min symaskin igen, skapa kläder som hobby. Bara för att det gör mig glad!

Oj, va mycket nya julklappar mitt barn fått. Långt ifrån mitt minimalistiska tänk. Hur undviker man att drunkna i alla barnleksaker, speciellt om man bor litet? Jag har tagit ner en del av de han leker med minst till källaren men jag känner fortfarande att jag skulle vilja rensa ut. Men nu är det ju inte mina saker utan någon som vet precis vilka leksaker han har. Som blir så ledsen om jag tar bort! Leksakerna är ju hans liv, hans trygghet.

Jag läser om The minimalists "a simple year", de senaste åren har jag tagit flera beslut och gjort val som leder mig mot ett enklare liv och jag mår så mycket bättre. Jag tänker fortsätta med en genomtänkt konsumtion och leva efter min mentala budget (där jag sparar så mycket jag har möjlighet till för att förverkliga drömmar - just nu handlar de flesta om att spendera tid i Spanien) men har även en "unna mig själv"-del, t.ex. för inredningsaker (nästa är snygga fotoalbum) som jag vill ska följa med mig genom livet.

Nästa steg i en enklare livsstils handlar i mitt fall inte längre lika mycket om att rensa ut, sälja och slänga saker även om jag kommer fortsätta med att skänka bort, speciellt bebis och barnsaker. Utan mer om det mentala, att fortsätta förenkla min vardag utan att onödiga saker stjäl mina pengar, tid eller fokus. Att fokusera på att vara mer närvarande och levande. Hur jag väljer, planerar eller tänker kring beslut försöker jag alltid ha med "en enklare livsstil" i tankarna för att nya vanor och rutiner ska förenkla vardagen, göra mig lyckligare inte tvärtom. Sen har jag bestämt mig att försöka sluta lägga energi på saker och människor som gör mig ledsen, arg och ger negativ energi. Jag läser t.ex. nästan inte nyheter längre. Blir bara irriterad!

Ta hand om mig själv, prioritera egentid och försöka att inte bråka om onödiga saker. Att det tar 5 minuter till förskolan och att jag kan promenera till jobbet gör mig glad varje dag. Nytt jobb måste ligga på promenadavstånd. Att hämta lite tidigare (16) är ett annat val jag gjort för att få några timmars tillsammanstid varje dag. Små val som gör att livshjulet snurrar lite saktare, lugnare och jag känner att jag njuter mer av goodenoughvardagen utan stress, krav och duktigflickatankar.

Digital detox? Börja organisera bland mina tusentals foton, spara på externa hårddiskar. Instagram gör mig väldigt glad, speciellt att titta tillbaka på alla fina bilder och minnas så det kan få vara min last. Pinterest ska jag försöka reducera till att titta bara en gång om dagen. FB likaså. Blogga tänker jag fortsätta göra bara en gång per vecka, när mitt barn sover på helgen. Läser ni fortfarande? Jag blir så glad av era kommentarer och vill gärna höra era tankar och åsikter i kommentarsfältet så snälla kommentera mera;)

Ett av mina bästa beslut under hösten var att starta SVES - lekträffgruppen för tvåspråkiga barn och jag hoppas att jag under 2014 lär känna flera nya vänner och vi kommer igång med en lekträff per månad och mitt barns spanska språkutveckling tar fart. Idag är första träffen och det ska bli så kul! Ikväll ska vi titta på la cabalgata de los Reyes Magos på TVE och imorgon firar vi Reyes med några få paket.

9 kommentarer:

Colombialiv sa...

Jag är jättedålig på att kommentera, men läser alltid alla dina inlägg med stor behållning! Fortsätt blogga, du gör det så bra och så klokt!

Bella sa...

Tack! Så kul att höra... Ibland känns det som ingen läser/kommenterar så då funderar jag på att stänga bloggen igen...
Tack för dina ord, de gör mig glad!

Anonym sa...

Hittade din blogg för inte så länge sen och tycker MYCKET om den! Önskar du kunde skriva varje dag! Men förstår att du prioriterar annorlunda :)
Bor själv i Spanien med spansk pojkvän och fick en son för 2 månader sen och tycker det är så intressant att läsa dina tankar om livet som mamma. Hur man ska få saker och ting att gå ihop, vad man vill föra vidare, vilka åsikter har man egentligen när det gäller barnuppfostran och hur orkar man stå för dem. Allt sånt man inte tänkt på tidigare... Min sons spanska farmor tycker till exempel att han måste få "lufta sina lungor" lite mer och att jag bär omkring på honom alldeles för mycket... Ser såååå fram emot fortsatt läsning här. Tack! Kram från Carin

Bella sa...

Carin! Så kul att du kommenterar, att få respons är så stor del av att blogga.
Ja, spanska släktens alla åsikter. Gör vad som känns bäst för dig. Lita på dig själv. Under arkiv våren 2011 hittar du mina mammatankar. Oj, vad många åsikter man får stå ut med men det viktigaste är att lyssna på sig själv, magkänslan.
Tack igen!
Kram

Bella sa...

Carin! Min FB grupp SVES (svenska - spanska) tvåspråkiga barn får du jättegärna gå med i. Det finns många som är med som bor i andra länder och inte deltar i lekgruppen utan bara tycker det är kul att dela tankar och funderingar kring tvåspråkighet och lära känna andra bikulturella par. kram

Anonym sa...

Tack Bella! Ja det gäller att veta vad man står för när folk börjar tycka till..! Vilket de allra flesta faktiskt inte gör tack och lov, men just svärmor har förmåga att kanske inte precis säga till mig vad jag ska göra, utan mer indirekt kommentera varje gång jag gör något som hon inte helt ställer sig bakom, som "ska han äta nu igen?!" (trots att vi redan gått igenom att dagens rekommendationer är att bebisen ska äta när den vill) och "ska du inte lägga honom i sängen nu?" och "oj vad du skämmer bort honom" (genom att ha honom i famnen". Hittills har jag inte sagt något, bra gjort det jag velat, men ibland funderar jag på om jag borde förklara att jag faktiskt inte bara gör som jag gör för att jag inte vet vad jag ska göra, utan för att det är ett medvetet ställningstagande och att hon och jag inte helt och hållet har samma uppfattning när det gäller barnuppfostran. Ja, vi får väl se, vi bor inte i samma stad så de är inget dagligt problem. I övrigt är hon en jätego´ farmor. Men roligt det dr med att skämma bort. för mig är det knappast att skämma bort, att ge min son tryggheten att jag alltid finns där när han behöver närhet. Hon däremot har inga som helst problem att köpa kläder till honom för flera hundra euro som han växer ur på 2 veckor...haha! /Carin

Bella sa...

Ja, det där med att man skulle kunna skämma bort en bebis med närhet, kärlek och trygghet har jag diskuterat så ofta. Jag har ju inte några svärföräldrar i livet men fått höra min del av spanska släktens åsikter ändå. Eller att jag har haft svårt att umgås med I:s vänner som har barn då de pratar om att man måste lära bebisar att sova ensamma i eget rum om natten och att de är bra att de får lufta sina lungor genom att gallskrika. Jag får ont i mitt mammahjärta av att bara lyssna. Eller att man tvångsbadat bebisar i havet trots att de tydligt visat att det inte vill och halva släkten står och hejar på med Ole och att det är ju härligt att bada, men det förstår inte du så vi tvingar dig. Näe! Man måste hitta sitt eget sätt och sin egen väg men även att låta pappan hitta sitt sätt. Det har varit svårt för mig att acceptera hans mer högljudda bruskare sätt, även om jag har nolltolerans mot dask i rumpan och que tonto eres-pratet. Det är en process att bli förälder och finna sin egen väg. Spanska barnkläder är en annan diskussion... he he... min klär jag nog väldigt funktionellt och praktiskt och älskar när han smutsar ner sig och hoppar i vattenpölar. Kommentera mera!!!

Anonym sa...

Har läst mellan feb och sept nu i din blogg, året då din Dani föddes :) Känner igen mig i så otroligt mycket så det är inte klokt! Mycket är kanske universalt, vad vet jag, är inte heller någon lattemamma och har just nu lite lite umgänge. Lite utbyte är nog bra för att få prata av sig. Dels kulturkrockarna, spanska pappan och släkten, dels verkar våra små killar vara ganska lika. Min använder t ex också bröstet som napp och somnar först efter några timmars suttande hela kvällen. Det funkar ju hur bra som helst när man är hemma men inte lika bra när man är borta, som hos svärmor t ex... Sedan sover han dock på nätterna vilket är en gudagåva! Äter, men somnar alltid om. Ja, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, men nu är du i en annan fas. Fantastiskt att få ta del av dina erfarenheter! /Carin

Bella sa...

Carin! Va glad jag blir att mina ord och min erfarenhet av att bli mamma får någon att känna igen sig. En del med att ha kvar mitt bloggarkiv öppet är just för att om jag hjälper någon genom min historia, mina mammatankar att finna sin egen väg.

Ja, som du skriver så är jag i ett annat kapitel, bebistiden är bara ett minne. En bergodalbaneresa!

Tack!