2 feb. 2014

Våga visa mer av vem du är!

Jag tjuvkikade över axeln på min väns instagramflöde. Funderar på informationen jag dagligen möts av. Om jag skulle kunna logga in och se den socialamedievärlden från någon annans perspektiv. Jag tänker på hur jag medvetet inte följer kändisar, bloggare, modeller etc. Där bara en ytlig fasad visas upp. Om jag t.ex. skulle mötas av min tonåriga brorsdotters flöde. Med selfies med putande munnar, svalliga hår, tonårskroppar. Varenda dag.

Jag bestämde mig att rensa bland mina FB-vänner. För mig är det fortfarande ett kul bra sätt att hålla koll på mina spanska vänner och mitt barns släktingar får små inblickar i hans uppväxt. Jag försöker att posta saker jag finner intressanta. Tidningsartiklar, blogginlägg och TED-föreläsningar. För trots att jag inte får så många likes så vet jag att alla läser. Scrollar och undermedvetet reagerar. Att jag har en kanal ut för mitt budskap.

Under de senaste månaderna har jag träffat nya bekanta. Som varken känner mig, den jag var, vet vad jag är utbildad till, jobbar med, min bakgrund eller mina intressen. Inte heller mina politiska åsikter, min familj eller vänner. Som ser världen utifrån ett annat perspektiv än mitt.

Jag tror jag är normal, att jag är norm. Det tror väl alla? Alla tycker och tänker väl ungefär som jag. Alla möts väl av ungefär samma information som jag. Men - nej! Spännande det här hur vi alla har skapat ett nät med gamla klasskompisar, arbetskollegor, släkt och vänner. Som dagligen genererar en bild av världen. Som för dig blir normal, ditt liv.

Tänk om alla, även de som aldrig likear, kommenterar eller publicerar också skulle göra sin röst hörd. Om alla vågade visa mer av vem de är. Nej, jag menar inte genom bilder på sina barn, sitt hem, sin vardag utan genom att stötta det de tror på. Mångfalden det skulle skapa. En del texter går igenom bruset. En del ord når fram. Jag ska försöka ta ett steg mot vad jag tror på, stå för den jag är. Dela mina åsikter!

Ett exempel är när fler bloggare/ instagrammare/ FB-vänner vågar skriva/ dela om feminism/ komplicerade förlossningar/ att välja bort barn/ skiljsmässa/ abortfrågan i spanien/ konsumtionshetsen/ kvinnor i reklam etc så skapar det ringar på vattnet, till slut slår det igenom, den sociala medieväggen. Jag är orolig att världen är påväg mot extremerna, kanterna. Många omger sig bara med människor som tycker likadant. Lever i en bubbla. Istället för att våga diskutera sina åsikter och ifrågasätta. Vi behöver inte tycka likadant, du behöver inte hålla med mig. Vi får tycka olika men lyssna.

När en vän igår sa till mig: "du tycker ju om att göra research, det är inte alla som gör" slog det mig hur jag alltid vill lära mig mer, veta mer, läser all information jag kan få tag på innan jag samlar ihop tankarna och summerar. Googlar det mesta på gott och ont. Research! Det sådde ett litet tankefrö.

För att summera så skriver jag: våga visa mer av vem du är! - så kom även rubriken på det här blogginlägget.

Inga kommentarer: