12 apr. 2014

Egentid

Jag klarade det! Jag nådde mållinjen efter 7 veckor ensam. Nu kommer belöningen, tid för mig. Tid i en solstol, tid att läsa böcker, tid att låta tankarna vandra. Tid. En del kanske undrar över mina livsval. Att leva med långa snåla ensamma mammaperioder för att sedan resa på två veckors semester. Men det passar mig. Vardagslivet ensamt. Semester med mitt barns pappa så jag får se hans lycka, glädje men även får egentid. Inte behöver ta ansvar och kan säga, idag tänkte jag spendera åtta timmar i en solstol, soffa eller sängen. Med huvudet i en bok, se 5 filmer på raken eller laga mat, för att jag vill, prova nya vegetariska recept.

Under april kör jag "en månad utan"- att skippa hemmaträningen och min tanke är att gå långa promenader på stranden, träna med havsluft i lungorna. Börja jogga lite smått... Inspirerad av mina kusiner som äter raw food funderar jag på att testa en tredagars detox med mycket grönt, frukt o drinkar. Renlevnadvecka. Jag dricker ju som sagt inte kaffe, alkohol etc men tänkte prioritera sunt. Sova mycket! Ta det lugnt!

Sitta på uteserveringar och bara njuta av ljuset, solen, den ljumna luften.

Jag har lite tankar på att även testa lite sociala medier detox. Så om det är tyst här vet ni varför. Jag njuter!

Läste precis inne hos UnderbaraClara om livsval. Att göra ett aktivt val. Att prioritera tid. Sakta börjar fler våga gå ut och berätta hur de tänker, om en enklare livsstil. Minimalistisk. För mig har de sakta växt fram under de senaste 5 åren av mitt liv. Sen jag rensade ut mina svärföräldrars hem, I:s barndomshem. Alla saker man lämnar efter sig. Allt man samlar på sig. Som blir kvar, det mesta utan värde för den som är lämnad.

Efter det började jag själv hjälpa mina föräldrar att rensa o röja. Hemma. I sommarhuset. I livet. Att dra ner på det komplicerade. Jag rensade bland mina egna saker i flera omgångar. Tog kort på gamla skolprojekt, tonårens partyklänningar och massor av papper (teckningar, mönster och ord).

Det är nästan exakt 6 år sedan jag bestämde mig att flytta tillbaka till Sverige. Jag hade under något år haft hemlängtan men besluter togs väldigt fort. Chockade nog flera i min omgivning inte minst I. Helt plötsligt var det bara så självklart för mig, att jag ville vara närmare mina föräldrar. Att jag ville byta liv. Igen. Gav bort det mesta jag hade, sparade i några flyttlådor och tog två resväskor med mig hem efter 8 år i Spanien. Bodde flera år i ett litet rum. Nästan utan saker. Men med massor av idéer o kreativitet.

Jag älskar det lilla livet. Som ger mycket frihet. Frihet att åka till Spanien. Det bästa av två världar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker detsamma och gillade också Claras inlägg. Har alltid köpt tid och håller ett andalusiskt ordspråk i minnet - que me quiten lo bailado! :) Alla materiella ting kan man ju förlora, men det man har dansat kan ju ingen ta från en. Men tid är ju inte status, som sagt, medan ett renoverat badrum eller en ny mobil eller ett orangerie ger poäng. Tycker att du gör helt rätt.
Frihet är så otroligt skönt - jag har jobbat in tid och ska vara ledig nästan hela sommaren och har bara min 20% lärarlön att leva på. Det funkar eftersom jag inte har några lån, vilket ger en otrolig frihet. När jag har min examen klar om ett halvår kan jag flytta var som helst, känns det som. Har inga statusprylar, men tid att läsa, vila och kunna dra iväg till stranden eller att hälsa på vänner och familj när jag vill. No tiene precio! /Anna Malaga

Bella sa...

Que me quiten lo bailado!!! Helt underbart! Jag lever nu på att skapa minnen, försöka uppleva saker. I mitt liv är tid allt. Varje dag. Vill t.ex. inte pendla igen då jag lagt 2h per dag på det, det blir väldigt många timmar på ett år. I bil(köer).

Kanske måste livet har ställt på sin spets, man förlorat någon innan man inser vad som är viktigt.

Ska bli spännande att höra vart du väljer att flytta!

Jag tycker även om att ha mycket oplanerad tid. tid att bara vara.