29 aug. 2014

Att vara alla mina olika jag, samtidigt...

Fredag kväll, klockan är 18:30 och min 3,5-åring har just somnat i soffan. Jag tar fram veckans alla kluddiga anteckningar med tankar, funderingar och stödord. På flera ställen står det "att vara alla mina jag". Jag kan bara vara jag. Jag läste "Den magiska gnistan" av Kajsa Ingemansson förra veckan och den väckte en massa känslor och fick mig att se min karriär med nya ögon. Några rader om att det aldrig är för sent, att vi alla kan utvecklas, att ha mod att gå vidare, att skapa förändring och att våga avsluta och tacka för det kapitlet i vårat liv.

Jag känner att jag är påväg att avsluta ett kapitel. Småbarnsmammakapitlet, åren när jag försökt skapa ett nytt tryggt lugnt liv för mig o mitt barn i Sverige, separation från personen jag trodde jag skulle dela resten av mitt liv med...

Jag vänder blad nu. Tackar för alla lärdomar, omvägar och felsteg. Känner lyckan över att ha utvecklats, till en bättre version av mig själv.

En av sakerna jag tycker mest om med pinterest är att där får jag vara alla mina jag, samtidigt. Jag kan vara modedesigner samtidigt som formgivare, samtidigt som kock och arkitekt. Jag känner hur kreativiten pirrar i fingrarna när jag hittar ett DIY-projekt, en snygg färgglad tavla, en god maträtt, en smart compact living lösning etc. Jag vill resa till storstäder i världen, jag vill träna, jag vill läsa, jag vill sy, jag vill så mycket och ser så många möjligheter... Där kan jag även vara mamma, låta fantasin flöda i påhittade barnrum, hitta inspiration till pyssel, lek och barnutveckling.

Jag gick tillbaka i bloggarkiven häromkvällen. Läste min egen starta och driva eget-historia. Hur jag även då fick vara alla mina jag samtidigt. Research, tygleveratörer, fabriker, mässor, butiker. Skapa ett koncept, en helhet, ett formspråk, formgiva en logotyp, etiketter etc. Förutom att skapa en egen klädkollektion inreda en butik. Och blogga om det. Skriva. Dela med mig, generöst, om vägen mot mina drömmar.

Läste en kommentar om att jag var klok. Intressant att läsa för att jag ifrågasatte inte bara mig själv utan även mina livsval, karriärsval, framtidsplaner. Att vi är många som funderar över våra liv, våra val, vem man är, vem man vill vara. Att jag vågade vara mig själv. Ärlig. Tack!

Jag har bestämt mig att inte gå tillbaka, inte vända om. Börja ta små steg framåt, i en ny riktning. Inte tappa bort mig själv i min mammaroll utan fortsätta vara alla mina jag. Samtidigt. Hitta tillbaka till henne, jag var, jag är. Hon som tycker om text, bild, färg o form. Hon som inte kan låta bli att planera och organisera och rensa i röran. Hon som tycker om trender, research och gogglar allt. Hon som funderar, analyserar och ifrågasätter.

Hon som en fredagskväll sitter med kluddiga anteckningar och skriver på sin krönikeblogg, med en halväten frukosttallrik till kvällsmat. Ensam med sina tankar. Nöjd över att mentalt skrivit första sidan på ett nytt kapitel.

Inga kommentarer: