28 sep. 2014

Clean eating och plant based lifestyle

Ni vet när man träffar någon som det känns som man alltid kännt. När det bara klickar. Näe, jag har inte blivit kär utan bara träffat mina kusiner. Som jag egentligen aldrig lärt känna som vuxen. Vi sitter uppe, ute i den varma septembernatten och pratar om "Who made the rules!"

Under många år har jag kännt mig annorlunda, konstig, präktig, i vissa fall extrem. När jag berättar att jag inte dricker alkohol, kaffe, kolsyrat, mjölk (men äter mjölkprodukter), inte röker eller snusar. Är glutenintolerant med ALLT vad det innebär. När jag börjar räkna upp allt vad jag undviker för att jag lyssnar på min kropp. Min känsliga mage.

Under september har jag haft en månad utan osunda val. I januari bestämde jag mig att sluta köpa hem smågodis, chips, ostbågar etc. Skippa skräpmaten! Delvis för att leva som jag lär inför mitt barn och delvis för att dra ner på socker, E-nummer, processerad mat etc. Små steg mot en "clean eating livsstil".

Sunda val. Mer frukt, grönsaker, vegetarisk. Nyttigt o gott. Att inse att det är ett val jag gör. Under en vecka lär jag mig mer om raw food, gröna drinkar, detox, näringslära, food combining och hälsa. Jag lyssnar på TED föreläsningen "How to live to be 100+". Plant based diet, 10% gener och 90% livsstil, röra sig i vardagen, familj, vänner och kärlek. Ikigai (Why I get up in the morning?). Downshifta, slow down. Minimalism.

Jag testar yoga, inser att jag inte ger min kropp tillräckligt med kärlek. Jag lovar mig själv att bli bättre på att massera mig själv. Min snart 70 åriga moster har en starkare kropp än jag. Den där sunda avundsjukan. Jag vill också ha en stark kropp. Sund. Hälsosam. Stark.

Börjar skapa mål för nästa kapitel. De 3 kommande åren. Jag googlar: clean eating, plant based, raw, healthy living, hclf (high carb low fat), vegan, food combining, näringslära. Jag söker även på pinterest och via hashtaggar på instagram...

Clean eating. Köpa mer ekologisk. Mat utan onödiga tillsatser, E-nummer! kemikalier. Skippa snabbmat, färdigmat, processerad mat. Även fortsätta rensa i bardrumsskåpet, köket. Jag har redan bytt schampo, slutat använda balsam. Bytt tvättmedel/diskmedel. Slutat köpa smågodis och äter nu enbart 70% choklad. Små steg i en ny riktning, mot ett hälsosammare liv.

Om du inte läst bloggens mest lästa inlägg "10 förändringar i mitt liv", gör det här.

Veckans tips: #plantbased #raw #cleaneating #hclf #vegan #healthyliving #wholefood #vegetariskt #vego

PS: Clean eating = rena livsmedel, rena råvaror = Äkta vara

UPDATE: Under oktober testar jag en månad utan KÖTT!

Inga kommentarer: