8 sep. 2014

Lästips, boktips och inspiration...

Att läsa böcker och göra research är en del av vem jag är. Jag började låna böcker när jag var mammaledig och tycker om att läsa mycket information och sedan samla tankarna och bilda min egen uppfattning. Att läsa böcker som de vore en kokbok för inspiration och sen skapa egna recept, skippa de ingredienser som inte passar mig och ifrågasätta: passar det här mig, känns det ok?

Jag har flera nära vänner som precis fått sitt första barn och går tillbaka i mitt bloggarkiv och läser. Att lita på mig själv, lyssna på barnet (skämma bort hen med närhet o kärlek;) och att ha blivit en "hippiemamma" (AP = Attachment parenting-förälder) som samsover, långtidsammade var inget jag planerade. Jag lånade och läste 15-20 böcker om barnutveckling, pedagogik och sakta skapade mitt egna föräldraskap...

Här är mina bästa lästips:

"Med känsla för barns självkänsla", Petra Krantz Lindgren (och bloggen En annan du)
"Lyhört föräldraskap", Malin Bergström
"Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2", Kristina Henkel och Marie Tomicic
"Somna utan gråt", Elisabeth Pantley
"Handla rätt för en giftfri barndom", Anne Lagerqvist, Christine Ribbing, Karin Wallis
"Den tvåspråkiga familjen", Edith Harding Esch och Philip Riley (The bilingual family)
"Så blir barn tvåspråkiga", Lenore Arnberg

UPDATE: Läs Jesper Juul, bäst enligt mig: "Ditt kompetenta barn"!

Jag hittade ett gammalt inlägg på bloggen, inspirerad av Köpstoppsbloggens inlägg "När bara en vill leva enkelt". Att rensa ut ett föräldrahem. Kraschen i Spanien. Att leva som ensamstående mamma. Sunt förnuft. Jag vet egentligen inte vad som driver mig mot ett enklare liv men under de senaste åren har jag läst både böcker och bloggar på temat:
Minimalistisk livsstil
”Lev enklare” av Gisela Linde,
”Rik på riktigt ” av Jörgen Larsson och Fredrik Warberg
”Växla ner” av Karin Lilja

Personlig utveckling, populär psykologi:
låter lite flummig för en del men får mig att lita på mig själv...
"Den magiska gnistan", Kajsa Ingemarsson
"Rum för dig", Lisa Fabre
"Projekt lycka", Gretchen Rubin
"Hemligheten", Rhonda Byrne
"I kroppen min", Kristian Gidlund

Clean eating, Clean food - min nya livsstil:
"Äkta vara" och "Den hemliga kocken", Mats-Erik Nilsson
"Råsmart familj, mer energi, bättre mat, skönare sömn o friskare familj" Ulrika Hoffer
"Kärnfrisk familj, Så gör du: livsstil utan socker, stress och kemikalier, förändrar din vardag föralltid", Ninka-Bernadette Mauritzon.
"100 sätt att rädda maten", Annica Triberg
"Bonniers Vegetariska kokbok", Cecilia Lundin och Ulla Karlström
+ massor med andra böcker om vegomat, rawfood etc

Entreprenörskap, starta och driva eget företag, sociala medier:
"Beautiful Business", Sofia Bergenstjerna & Frida Haavisto
"Mind your own business", entreprenörens överlevnadshandbok, Gustaf Oscarson
"Tjäna pengar och rädda världen", Erika Augustinsson och Maja Brisvall
"Why we buy - shopping som vetenskap", Martin Lindstrom (även hans bok Buyology)
"Marknadsföring och kommunikation i sociala medier", Lena Carsson - Kreafon
"Personligt entreprenörskap - att få saker att hända", Stefan Olsson och Markus Frödin
"Nextopia: Livet, lyckan och pengarna i förväntningssamhället", Michael Dahlen
Mitt sista tips är Nina Åkestams bok "Meningen med hela skiten", läs även hennes nu nedlagda blogg.

PS: Jag tycker om bloggarna som har en kategori med "weekly mix" så jag tänkte börja med VECKANS TIPS: kan vara allt från en bok, en blogg, en artikel, en podd, en tvodd eller en TED föreläsning. Bli bättre på att länka till mina källor helt enkelt. Lovar att fixa till detta inlägg från en dator (ipaden krånglar med links).

Veckans tips: Låna böcker! Det bästa är att du kan prova, kanske som jag upptäcker böcker som du aldrig skulle ha köpt. Man behöver inte tycka om allt i en bok, utan ta till sig det som passar, utvecklar och skita i resten...

Inga kommentarer: