29 nov. 2014

Goda gärningar och tacksamhet...



Varenda år hör jag mig själv säga "vi drar ner på julen, köp inte för mycket julmat, överdriv inte med julklappar etc". Jag har dubbla känslor till jul, jag mår dåligt av konsumtionshetsen, julklappsstressen och allt måste vara så perfekt. Samtidigt som jag älskar adventsljusen, tycker det är mysigt att gå på julmarknad och ett besök på jul på Liseberg har nästan blivit ett julmåste för att få mig känna julkänslor.

Eftersom jag är minst firade vi jul hemma med allt och mer därtill tills jag var runt 10. Min mamma slet dagarna innan, bakade, lagade mat och köpte berg av julklappar. Så hon var helt slut på julafton och sov bort halva dagen, då hon äntligen kände att hon kunde pusta ut, slappna av. Så vill inte jag ha det!

För några år sedan började vi önska julmåsten. För mig är adventljusen, (mini)julgran, julgröt/köttbullar, jul på Liseberg och mitt barns julklappsglädje måsten. Min far önskar t.ex. sill och min mor julgodis men det som inte är med på listan skippar vi. Jag är ju glutenintolerant och inte så förtjust i julbord/julmat/julbak så inte heller det är ett måste för mig. Jag brukar köpa lite hemmagjort julgodis på julmarknader, gärna choklad!

Jag har en julklappsbudget och tycker det är viktigare att köpa det barnet önskar sig, inom rimliga gränser än att köpa bara för att för det är så onödigt. Till mig själv brukar jag varje år köpa böcker. I år åker vi till Spanien för att fira Reyes så det blir dubbla firandet och klappar till barnet, pappan brukar vilja köpa reyesklappar och jag julklappar så vi delar upp det så.

Mitt barn är snart så stor att han kommer minnas våra jular och jag inser att jag nu skapar våra egna traditioner. Jag vill inte sätta ribban så högt att jag varje år får ångest inför jul utan låta fokus vara på lugn, mys, tillsammanstid och tacksamhet.

De senaste åren har jag även skänkt bort pengar till välgörenhet i julklapp till de vuxna. Jag har alltså bara köpt julklappar till mitt barn. Några få utvalda. Ändå överöses han varje år av snälla generösa släktingar. Jag brukar önska mig upplevelser (bio, massage, konsert etc) och vill hellre ha en mysig decembermånad än spendera alla pengarna på en enda dag.

Sista månadsutmaningen för i år är en månad med goda gärningar och tacksamhet. För nått år sedan inspirerades jag av uppdragskalendern eller upplevelsekalendern där man tillsammans med sina barn gör saker istället för att köpa. En del enkla saker som att le, säga hej/tack, se andra människor, lyssna, ringa, vara snäll, säga ja, hjälpa och skänka men även att spendera tid tillsammans, baka, mysa, julpyssla, se på julfilm, sjunga julsånger, läsa böcker, laga mat - mysa och bara vara!

Häromdagen skänkte jag bort två kassar bebisleksaker till stadsmissionens julklappsinsamling. För mig känns det bättre att ge bort än att tjäna lite pengar på att försöka sälja dem. Sprida lite kärlek!

Jag är så glad att jag inte känner några krav, ingen julklappshets, ingen julaftonsstress, inga bråk och diskuttioner inför julfirandet utan kan fokusera på glädjen, myset och tacksamheten...

Vad har ni för tips för en lugn och mysig december och ett mer minimalistiskt julfirande?

Veckans tips:
Googla uppdragskalender, upplevelsekalender eller aktivitetsjulkalender...
Skänk pengar till välgörenhet!

Bildkälla: DesignBella Pinterestflöde DIY

3 kommentarer:

Åsa sa...

Helt rätt, vi skapar nya traditioner utifrån det som får oss att må bra! Less is more! Tid att njuta är viktigare än en massa onödiga måsten!

Karin sa...

Åh vad glad jag blir av att läsa det här inlägget - låter som att du hittat en bra balans i ditt julfirande! Jag har tipsat i min blogg om just detta, hur du får en lugn och lyckad jul utan att ruinera dig. Jag önskar dig en riktigt lugn och god jul!

Julia sa...

Jag tror det handlar om att få med fler än sig själv i denna "sluta-hetsa-bara-för-att-det-är-jul". Hela min familj har nu anammat detta vilket gör hela julaftonsfirandet mycket mer kravlöst. Vi köper en paket till en person, sen har vi julklappsleken med lite småklappar. Middagen delar vi upp och har knytkalas. Väldigt enkelt och (nästan) kravlöst.