26 nov. 2014

Grafisk design och digital kommunikation...



Fake it until you make it. Som jag irriterat mig på det här uttrycket, tills jag insåg att jag skapar min egen verklighet. Vill jag vända min karriär och arbeta med grafisk design är det bara jag som kan ta de där första nervösa stapplande stegen. Hitta på mina egna designuppgifter för att sakta skapa en ny portfolio. Lära mig nya saker, utvecklas, utmana mig själv. Ha modet att våga, ta ett steg utanför min comfort zone.

Drömmarna är inte stora nog om de inte gör dig nervös, eller? Det pirrar i kroppen när jag blundar och klickar på knappen. Vägen hit känns rakare, självklarare när jag tittar tillbaka men för mig har det var en process att inte längre indentifiera mig som modedesigner. Jag har funderat mycket under de senaste veckorna på den yngre versionen av mig som studerade i Madrid. Där kreativiteten och idéerna flödade och världen låg öppen inför mig. Jag har tänkt på hur jag trivdes i den breda rollen som egenföretagare där jag jobbade med att från varumärkesbyggande till produktion och marknadsföring via den här bloggen. Även om jag nog var bättre på att sälja in mig själv än mina egendesignade produkter?

För att dra till med en kliché men ibland ser man inte skogen för alla träd. En liten del av mig vill sluta blogga när läsarantalet ökar, när de tysta följarna blir för många och jag undrar om jag gör rätt eller fel. Men istället för att sluta bestämde jag mig för att satsa. De bloggvänner jag lärt känna under de senaste åren är värda det. De fina kommentarerna om mina kloka ord och tänkvärda funderingar får mig att fortsätta blogga.

Jag bestämmer mig för att lära mig mer om sociala medier och digital kommunikation. Lånar fem böcker och börjar googla... Jag läser om kretsloppet. Hur FB mest fungerar för att dela länkar, hur instagram funkar bäst som "bakom kulisserna", att pinterest kan generera många besökare genom snygga bilder. Att många följare väntar sig ett visst typ av budskap hos en specifik person och avföljer direkt om det inte passar in i mallen. Så intressant!

Jag funderar över mitt budskap, min skrivarröst, mitt formspråk, min stil, min historia. Vem jag vill vara? Varför ni läser mina ord? Vart borde jag lägga fokus? Omvärldsbevakning, trendspaning, livsstil, samhällstrender, personlig utveckling, research och analyser. Hur vi lever, vad vi gör, varför vi köper? Beteendevetenskap, trendanalyser, konsumtion och kommunikation.

Nästa år, 2015, är året jag ska vända min karriär. Jag har bestämt mig att byta riktning. Låna, läsa och lära mig mer. Inspireras, upptäcka och utvecklas. Våga förändring! Nya mål som motiverar, får mig känna flow och vara kreativ.

Jag = Grafisk designer? Formgivare!

Veckans tips:
Sandra Lundins podcast Källan,
Berghs - svaret på frågan om vart jag skulle vilja studera vidare...
Nina Åkestam, reklamforskare, hennes läsvärda nedlagda blogg och boken Meningen med hela skiten...

Bildkälla: DesignBella - Graphic & Layout

4 kommentarer:

Tuvilda sa...

Jag läser din blogg för jag gillar att du delar med dig av din vardag på ett icke puttinuttigt sätt liksom. Du klagar heller inte bara.. Du verkar ha hittat en balans - eller är iaf påväg dit. Jag gillar tanken om ett enklare liv. Ett liv med mindre prylar och mindre prylbehov. Själv handlar jag inte så mkt för jag hatar att gå i affärer.. Jag känner oftast ingen glädje över att ha köpt en ny sak. Så jag köper inte så mkt grejer eller kläder. Mest mat.

Jag läser också här för kopplingen till Spanien som jag också har. Och jag gillar hur du skriver - ditt språk. Så fortsätt med det, om du vill! Och ja - jag vill också satsa på en ny väg i arbetslivet.. vet bara inte riktigt än vilken. Jag trodde att den här hösten skulle öppna upp för nåt nytt, det gjorde den och det gjorde den inte. Jag har verkligen inte kommit fram än. Just nu hankar jag mig fram på timvikariat som tär både på min ekonomi och mitt mående (tror jag).

Det ska bli spännande att följa dig under 2015!

ps. Jag gillar även avsaknaden av bilder - jag får skapa mig en egen bild av dig och din son och ert hem och allt du skriver om!

Sandra sa...

Låter jättespännande ju och som att 2015 kommer bli ditt år! Hur funkar fb egentligen med att få länkar delade? ;) Känns som det tråkigaste mediet att nå ut med något på.

Tack för dina fina ord hos mig och att du länkade till min podcast. Blir superglad!

Bella sa...

Tuvilda: Tack! Det gör mig så glad med respons, det är för responsen, kommentarerna och alla nya bloggvänner jag lär känna som jag skriver...

Jag har själv tröttnat på fasaden i många sociala medier så jag försöker visa lika mycket av de jobbiga som det positiva, livet är ju en bergodalabana. Jag tror man behöver de mindre roliga för att känna tacksamhet och njuta när man är på topp.

Ja, en mer minimalistisk livsstil, att leva enklare är en stor del av vem jag är. Jag älskar att rensa, organisera, planera - har haft funderingar på en ny karriär inom detta men just nu räcker bloggen för att skriva av mig och förhoppningsvis inspirera andra.

Spanien är en stor del av vem jag är så det kommer jag definitivt skriva mer om, att leva mellan två länder, att vara hemflyttad utlandssvenska, att ha ett tvåspråkigt barn... även min lekträffgrupp Sv-Es!

Hoppas mitt 2015 kan inspirera dig! Lycka till!

Tack!

Bella sa...

Sandra: Det är du som ska ha tack! Vilken inspirerande podd!

Ja, du...det här med länkar. Sen jag började använda FB för att länka till intressanta artiklar, blogginlägg etc tycker jag fler har börjat länka och jag får en bredare omvärldsbevakning. FB verkar inte längre vara för att skriva om vad man gör (för det har man instagram).

Sen tänker jag att eftersom de flesta stora bloggare har ett FB-konto där de länkar till inlägg borde det ju fungera???

Jag tycker det var intressant i din podd med Emily Dahl, det här med att visa olika saker i olika sociala medier. Att informationen ska riktas till rätt medier och att de som följer vill läsa/se nya saker inte samma...

Tack till dig!