5 nov. 2014

Sänker kraven för att orka...

Efter 5 veckor som ensamstående mamma till en 3,5-åring börjar mitt tålamod ta slut. När mitt tålamod tar slut brukar jag säga "nu måste mamma städa!". När jag städar, rensar, röjer och skänker bort saker mår jag genast bättre. Det kanske inte fungerar för alla men för mig är det ett sätt att göra mig av med negativ energi o dåligt samvete.

Bestämde mig att november får bli en månad MED rensning. Började med att möblera om i vardagsrummet. Varför möblera för en tv jag knappt tittar på? Hälften av barnets leksaker åkte in i förrådet. Alla leksaker har sin plats vilket underlättar och nu försöker jag hålla på regeln: en låda framme i taget. (Mitt hem är långt ifrån minimalistisk och jag älskar kreativa barn) Under detta året har jag även med små steg börjat kemikaliebanta mitt hem, speciellt bland rengöringsprodukter. Så jag läser på och lär mig mer. Tipsa gärna!

2,5 vecka kvar tills jag äntligen får lite avlastning. Barnets pappa kommer hit från Spanien och bor hos oss. Just nu är det bästa lösningen även om det kräver mycket av oss, att inte hamna tillbaka i gamla hjulspår. Vi försöker göra det bästa för vårt barn och umgås som vänner. Lite skadeglädje att spanjoren får uppleva hur det är att släpa med en trotsig trött unge till förskolan med overall, mössa, vantar etc. 15 h/ vecka kommer barnet gå och resten är pappa/barn-tid. Håller tummarna för att den spanska språkutvecklingen fortsätter...

Jag har redan köpt en weekendbiljett till Malmö/Köpenhamn med bästa väninnan och planerar även för restaurangbesök, biobesök, sovmorgonar, läsa böcker, slappa i soffan-dagar etc. Ta hand om mig själv. Egentid! Sen blir det en lugn jul i Sverige och Reyes i Spanien.

Som vanligt sista veckorna av dessa lååånga ensamma mammaperioder behöver jag sänka kraven. För att orka! Så jag skriver ingen genomtänkt krönika här, lånar och läser inga böcker, känner att det är ok att stupa i säng vid 21 efter att ha ätit frukost till kvällsmat. Imorse ringde jag och sa "vi kommer sent, jag orkar inte". Så försvann stressen, pressen och jag blev en bättre mamma som hade tid att mysa, pussas, prata och måla läpparna på båda två.

Veckans tips:
Läs Looking for Sara inlägg om Post divorce parenting, tänkvärda livsregler för separerade föräldrar.

Läs Hormoner & Hemorrojder för att känna att det är helt normalt att tycka livet som mamma är jobbigt, krävande och att längta efter egentid. Jag blir peppad och sänker kraven ännu ett steg... för att orka!

4 kommentarer:

Tuvilda sa...

Ja, det kan vara extremt bra att bestämma sig för att komma försent när man är sådär jättestressad. Om man nu kan komma försent. Eller senare bara...

Sänk kraven! Det låter som en bra idé!

Hoppas du mår bättre snart och att det blir bra när spanskepappan kommer.

Colombialiv sa...

Alltså. Du är så himla vettig. Jag suger i mig av varenda blogginlägg du skriver även om jag är dålig på att kommentera.

Bella sa...

Tack! Fina ni är som hejar på mig! Det behövs...

Ja, det är viktigt att veta vad som är viktigast. Mitt barn kommer alltid överst på listan. Tyvärr även före mig själv i många fall men så är det väl att vara mamma.

Det är inte lika fysiskt jobbigt att vara mamma längre, jag lider inte av konstant sömnbrist etc utan det börjar bli med psykiskt jobbig, alla dessa dagliga frågor, att aldrig få gå på toa ifred, äta upp maten i lugn o ro, tänka klart tankarna, att ha ett energisk barn från kl. 06-19 som vill ha uppmärksamhet etc.

Men när jag sänker kraven mår jag bättre. Som att det är ok att barnet tittar på tv när jag lagar mat eller duschar. Jag behöver den tiden för mig själv för att inte bli en mamma som tappar tålamodet.

Tack Annika! Det är för att jag lärt känna alla er, mina bloggvänner som jag fortsätter skriva...

Ann-Christin sa...

Tack för tipset om post divorce parenting. Det känns bra med en bekräftelse på att man i alla fall gör något rätt :-)