13 dec. 2014

Livshjulet, prestationsångest och kärnfamiljen...

"Designa flickkläder?" - jag funderar, vänder o vrider tankarna. Men hittar inte versionen av mig som skulle designa söta, gulliga barnkläder till flickor. Att designa romantiska blusar i blommiga mönster kändes inte heller helt jag. Under många år ville jag vara ALLA versioner av mig jag kunde bli, välj mig: jag kan designa retro, preppy, modernt...

Det har tagit många år att finna mig själv, mitt formspråk, min stil. Att lita på min känsla, om jag inte är sann mot mig själv kan det kvitta. För mig är det största anledningen till beslutet att vända min karriär. Att inte fortsätta jobba i modebranschen. Slippa upprätthålla fasaden av den perfekta, trendiga, livstilsbyggande illusionen. Prestationsångesten.

Med mina utlandssvenska glasögon ser jag den snäva balansgången i det likriktade trendkänsliga Sverige. Jag: "Va, får man inte äta julgröt i år?" (Nej, otrendigt med kolhydrater + mjölk + socker). Jag vill inte leva mitt liv orolig för att inte göra rätt, inte passa in. I den svenska smala fyrkantiga svartvita ramen av hur jag borde klä mig, inreda mitt hem, äta för mat etc.

Jag lyssnar på flera poddar och slås av hur öppna och ärliga de är, att de bjuder på sig själva med självdistans och humor. De berättar om livets "ups and downs", om misslyckanden och vardagen bakom den förskönade lyckliga perfekta socialamedierfasaden. Jag funderar på hur vi alla borde försöka nyansera bilden och även berätta om motgångar, ge en inblick i den osminkade ofiltrerade vardagen. Väga upp den perfekt stylade bilden med ord.

Livshjulet väcker både tankar och känslor, i mitt fattas kärlekens tårtbit. Den ekonomiska tårtbiten får mig att undra över mina höga krav på att spara pengar, trygghetsnarkomanen i mig. Jag inser att jag saknar att dansa, musik. Att jag redan drivit eget företag i 5 år och kunde inte leva på drömmen...

Jag funderar över kraven att uppfylla drömbilden av hur en relation, en familj, ett hem, en karriär ser ut. Hur vi matas med krav över hur vi borde äta, motionera, resa, leva för att passa in. Nåde den, som anser att en separation, en skiljsmässa är det bästa för barnet. Men ju fler vi är som vågar berätta vår historia, bredda perspektivet om hur vi lever, våra val desto fler skamliga sidor spricker sönder med ljuset.

/ Hej alla nya läsare! Detta är min krönikeblogg, här samlar jag veckans tankar och funderingar i en krönika.

Veckans tips:
Looking for Sara "På andra sidan kärnfamiljen"
Mammas machetes fina inlägg om att älska och sakna sina "styv"föräldrar
Podcasten Livshjulet med Anna Hegestrand (avsnittet med Tilde de Paula)
Podcasten Haket (avsnittet med Frida, Trendenser)



Bildkälla: DesignBella - perfekta ytligheter

Inga kommentarer: