8 dec. 2014

Lycka, kreativitet och nörderi...



En hel helg egentid, tre dagar att bara vara jag var precis vad jag behövde. Jag började summera året som gått, lät mig själv minnas och glädjas för upplevelserna. Tankarna förde mig tillbaka till strandpromenaderna i mitt paradis, den smekande vinden och de läkande samtalen. Året då jag försökte förlåta för att gå vidare. Ensam.

Boken "Lyckans verktyg" jag hade med mig på resan passade perfekt för mentalt planera för nästa år. Hon skriver om hur man blir lyckligare av att sträva efter meningsfulla mål. Passande nog var två av lyckostrategierna "att utrycka tacksamhet" och "att göra snälla saker", även "att lära sig förlåta" finns med som ett kapitel. Men jag fastnade för "att sätta upp nya mål" och "att sträva efter flow" och "njuta av livet". Mål för 2015?

Ett år för att vända min karriär. Söka kunskap, nya upplevelser och utmaningar. En abstrakt dröm om att jobba med färg, form, text och bild har blivit mer konkret - grafisk design. Kreativitet är ordet som summerar och beskriver när jag inte vet hur jag ska förklara. Längtan att uttrycka mitt formspråk.

Jag törstar just nu efter intervjuer med drivna kvinnor som skapar sig ett eget liv, som följer sina kreativa drömmar och inspirerar och motiverar mig att lyssna på den där inre rösten. Som sakta hörs tydligare.

Jag analyserar bloggarna, instagramkontona som är tydliga i sin nisch. Som går sin egna väg. Följer sin passion. Nörderi. När jag ett halvt liv enbart haft modedesign i fokus öppnar sig helt plötslig en ny värld. Jag är nyfiken och slukar information, vill lära mig mer och så går jag in i flow...

Glömmer bort tid, rum och går upp i mina egna tankar. Som jag saknat det - lyckokänslorna! Att få försvinna in i mig själv, glömma bort mammaansvaret och nörda ner mig i mina intressen. Kreativitetsflow!

Veckans tips:
- Boken Lyckans verktyg, Sonja Lyubomirsky
- Unna dig själv egentid!

Bildkälla: DesignBella

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte skriva lite oftare? Please.

Bella sa...

Sorry! Jag skriver en krönika i veckan, där jag samlar mina tankar och funderingar - det är min grej! Det passar mig och i min vardag, med jobb, barn etc.

Kul att du tycker om det jag skriver och vill ha mer.