24 jan. 2015

Att sätta upp nya mål...

Det känns som jag har hittat en röd tråd - kreativitet. Boken av Ken Robinson liksom stod och väntade på mig i en liten bokhandel i Cartagena. Den fick följa med från ett soligt vårigt Spanien till ett grått, vintrigt Sverige. Senaste veckan har jag försökt att inte deppa ihop, av längtan efter vår, ljus och ett färgglatt varmare Göteborg. Vardagen - jag försöker att inte räkna veckorna till påsk. Försöker att omfamna soffmyset med bra inspirerande böcker, TED föreläsningar och feel good filmer.

Barnets pappa är här några veckor till så jag försöker ta vara på egentiden. Innan jag ska jobba, studera och vara ensam mamma i flera långa perioder fram till sommaren. En kreativ vår då jag vill lära mig mer och utvecklas. Att sätta upp nya mål. SMARTa mål. Specifikt, mätbart, accepterat, realistiskt och tidsbundet. Ett år att vända mig karriär. 12 delmål med olika fokusområden varje månad. 1 grafisk bild/ blogginlägg. Att ge mig själv grafiska uppgifter att fylla min portfolio med.

Jag har alltid varit väldigt målmedveten. Tycker om att planera, organisera och sätt upp mål. Jag har uppfyllt många av mina drömmar; studera utomlands, jobba i modebranschen, starta eget klädmärke, driva egen butik etc. Jag tror att jag alltid vill känna att jag är påväg. Sökandet får mig att må bra. Personlig utveckling.

En bok leder mig till en annan. Kreativtetskoden. Jag läser om hur nyfikenhet, inspiration, motivation, lekfullhet tillsammans med målmedvetenhet, hämningslöshet och ihärdighet är koden för kreativitet. Jag minns hur jag alltid tyckt om att klippa och klistra. Skapa inspirationsboards. Säkert därför jag är så beroende av Pinterest. Jag undrar om det är det som tilltalar mig med layout?

"The Element - how finding your passion changes everything" får mig att tänka på kreativa fantasifulla barn, som är engagerade i nuet och har en inre sprakande idévärld. Att den kreativa skapandeprocessen är det viktiga - inte resultatet. Mitt barn går på en Reggio Emilia- inspirerad förskola och det känns så rätt i min mage, att han får utveckla sina individuella talanger. All den fria lektiden som är typiskt för svensk förskola.

Att låna och läsa faktaböcker inom personlig utveckling, populär psykologi, spiritualitet har fått mig upptäcka och lära känna mig själv. För några år sedan skulle jag tyckt det var lite pinsamt att berätta men nu litar jag på den där inre känslan av vad som är rätt för mig. Kreativitet, inspiration och motivation är sökorden för att finna nya böcker just nu...

Vad tyckte du om att göra som barn?




Veckans tips:
TED talks - "how schools kill creativity"
The Element - how finding your passion changes everything, Ken Robinson
Kreativitetskoden, Nicolas Jacquemot

2 kommentarer:

Tuvilda sa...

Jag älskade att skriva som barn. Och jag fick ofta höra att jag var bra på det. Nu är jag lärare i svenska så helt långt ifrån min barndoms intressen kanske det inte är. Jag tyckte också om att vara ute i skogen/naturen och ute på havet i Göteborgs skärgård och leka och bygga kojor eller bara leka att här bodde vi och här var köket och här sov vi osv. utan att bygga så mycket egentligen.

Men jag funderar också mer och mer på att skriva. Vad skulle jag kunna skriva? En blogg? Nja.. är inte helt säker. I så fall en ny. Eller en bok. Om vad? Forska? Nej! Det verkar för tufft i den världen och för o-kreativt.

Så just nu ägnar jag mig väl mest åt att skriva kommentarer på andras bloggar...

Just nu förvånas jag över att trivas bättre och bättre som lärare. Eller: som att arbeta som lärare. Jag arbetar bara 40% just nu plus lite extra timmar. Så det känns lagom. Faktiskt.

Det här med mål är också intressant tycker jag. Jag har också haft lätt att sätta upp mål. Sen når man dem, och sen? Vad? Sen kan en tomhet komma har jag märkt. Vad gör du då?

Bella sa...

Ja, den där tomheten kommer absolut... Speciellt när man inser att drömmen inte är så drömlik. Ja, du, vad gör jag då... deppar ihop, känner att livet står med pausknappen intryckt, lever mer för var dag och sen efter några månader eller år... så kommer inspirationen... kreativiteten tillbaka. Mitt liv brukar gå i treårsperioder, en bergodalbana, så jag tänker att jag lika väl kan dela in livet i kapitel.

Jag har nu kommit ur den största krisen i mitt liv, separationen från personen jag trodde jag skulle leva med resten av mitt liv. Det var verkligen botten, samtidigt som jag hade ett stressigt väldigt kreativt krävande jobb och sov typ noll pga av en 2-åring. Ingen bra kombo!

Jag gick ju nästan in i väggen som 23-åring så jag måste lära mig lyssna på mig själv. Det passar inte mig att driva eget trots att det fortfarande är drömmen...

jag tror även på att välja mål, mina mål nu är inte lika relaterade med prestation utan mer med lycka, glädje, njuta... mår bra!

Kram på dig!