14 jan. 2015

Att sträva efter att känna flow...

För 10 år sedan jobbade jag som modedesignassistent på Massimo Dutti (ett av Inditex modemärken), jag bodde i Gracia i Barcelona med min spanske sambo som pluggade till pilot. Nått år tidigare hade jag avslutat min treåriga modedesignutbildning på IED i Madrid och jag kände att alla mina drömmar gått i uppfyllelse. Drömjobbet i modebranschen, drömstaden Barcelona, drömlivet...

...som inte var så drömlikt. Att pendla minst 2h per dag i Barcelonatrafik, att jobba långa dagar med siestapaus mitt på dagen (i ett industriområde i en katalansk liten by), att följa trender, inspireras (läs kopiera) och designa kläder gjorde inte mig lycklig. Jag tappade gnistan. Jag stupade i säng varje kväll och helgerna planerades så jag kunde sova så mycket som möjligt. Jag lyssnade inte på mig själv, på kroppens signaler: jag levde ju drömlivet!

Här kan du läsa om mina år i Spanien: Gbg till Bcn via Madrid (se under etiketter i högerspalten)

Jag läste precis en intressant spansk bok (Urbrands, Risto Mejide) om att bygga personligt varumärke, författaren är känd spansk tv och sociala medie-profil med typ 2 miljoner följare på Twitter. Som provocerar, irriterar och är brutalt ärlig. Han skriver om att skapa saker som kunderna (följarna) sprider åt dig. Om att bredda sin bas med att skriva krönikor, böcker, föreläsa, podda förutom vara aktiv på olika sociala medier och ha ett eget tv-program (viajando con Chester).

Han berättar om människorna som influensierar andra, som Steve Jobs, Bill Gates etc. Trender, stora globala samhällsströmningar som co-working, co-owning, crowdfunding (inkl. couchsurfing, carpooling etc) - om coolhunters, trendbyråer. Resa, samla information, research och här börjar jag känna flow...

Jag kluddar ner nästan oläsliga minnesord på lösa ark och idéerna poppar upp! (Måste läsa Ken Robinsons, "El elemento, descubrir tu pasion lo cambia todo" - får googla vad den heter på svenska)

Jag läser om att skriva sin historia (identitet, kultur, språk, stil etc), berätta sin historia - storytelling! Vad gör mig unik? USP! Jag får några idéer till min portfolio, till hur jag vill utveckla den här bloggen med en kombination av mina intressen med en förhoppning att det kan göra att min framtida arbetsgivare får upp ögonen för mig. Det kommer fortsätta vara en krönikeblogg, men nu tänkte jag ta steg och våga sprida den. (Länka gärna hit, om du tycker det jag skriver är intressant!)

Jag funderar över hur de flesta inte är kreativa när de känner sig osäkra, otrygga eller producerar iallafall inte utanför boxen, vågar inte lika djärvt - jag är en av dem. Hur många jobb i designbranschen är på osäkra kontrakt, det står 100 på kö för din tjänst om du inte presterar. Stressen över av vara "rätt", inne, trendig... Perfekt!

Jag tar ett steg tillbaka. Minns mig själv för 10 år sedan. De höga kraven jag ställde på mig själv. Hur jag borde vara, göra, prestera - duktiga flickan som klarar allt, samtidigt!

Nyfiken, lekfull - lusten att lära mig nya saker, viljan att söka nya upplevelser. Kreativitet - strävan efter att känna flow. Njuta av vägen, känna mig good enough och att jag duger precis som jag är. Jag är inte det jag presterar.

Veckans tips:
Flow = ett tillstånd där man är intensivt uppslukad av och engagerad i nuet. Börja leta aktiviteter som får dig känna flow: läsa en bok, måla, dansa, springa, skriva, prata med en vän...

UPDATE:



Det känns pirrigt att börja lägga upp små grafiska bilder här men jag måste ju öva för att lära mig så jag tänkte testa mig fram. Jag vet att de är kass kvalitet, tyvärr orkar inte blogspot ladda upp tyngre just nu. Jag testar även lite olika format etc för pinterest/ facebook. Om du har tips, lämna gärna en kommentar!

2 kommentarer:

Emma sa...

Det ska bli spännande att se varthän det bär, att följa din resa. Har varit en spännande resa att följa så här långt. Gillar din blogg, den är inspirerande och känns sökande på ett ärligt sätt! Kram

Bella sa...

Tack! Sökande var mitt i prick! Ja, jag är nog en sökare... mår bäst när det känns som jag är påväg, har ett mål i sikte. Som inte behöver vara en fysiskt mål, ingen plats.

Ja, att finna ett roligt kreativt jobb, gärna ett fast kontrakt i centrala Gbg är drömmen just nu. Vi får se... Mitt liv brukar av någon anledning vara en bergodalbana, höga toppar, djupa dalar.

Tack! Det glädjer mig att du fortfarande läser..
Kram