10 jan. 2015

Minimalism, frivillig enkelhet och köpstopp...

Frivillig enkelhet, köpstopp och minimalism är några av sökorden som lett nya läsare hit de senaste månaderna. Att starta eget klädmärke finns alltid med i toppen. Ett gammalt inlägg om frivillig enkelhet är veckans mest lästa. Drömmen om att leva "digitalt nomadliv", arbeta på internet från ett varmt land långt borta. Medveten konsumtion, miljö och hållbarhetstänk. Privatekonomi, budget och att leva som ensamstående mamma.

Into Mind har en 30 dagars minimalismutmaning som jag tyckte var tänkvärd. En dag utan shopping, en utan sociala medier, en dag utan tv etc och även en dag med mindfullness, meditation, tacksamhet och städa ur din garderob, röj i ditt digitala liv och fundera över hur du kan förenkla din vardag.

Under åren jag drev eget klädmärke levde jag hemma hos mina föräldrar. Att spendera pengarna jag tjänade på min lilla klädbutik kändes fel. Att driva eget företag fick mig omvärdera hela min livsstil. Jag blev mer medveten om hur mycket saker verkligen kostar, hur mycket tid det tog att tjäna pengarna i motsvarighet till att slösa bort dem. Jag började fundera i "är det värt att jobba en dag?"- för att köpa X. Eller är jag hellre ledig?

Att veta mina prioriteringar har hjälpt mig definiera hur jag vill leva. Jag har inspirerats massor av köpstoppsbloggen, speciellt inläggen om privatekonomi och budget. Jag lever som ensamstående mamma med en medellön, bor i en ganska dyr liten hyresrätt men har nära till jobb och förskola så jag behöver inte bil. Jag sparar ca 20%, lägger 40% på hyra, 20% på mat/musts och har ca 20% kvar till wants. Jag har läst om 60% solution budget och 50/30/20 (the balanced money formula) - och försökt anpassa min budget, ökat mitt sparande och funderat över mina "needs vs wants".

Att spara pengar så vi kan resa till Spanien 3-4 ggr per år är en mycket viktigare för mig än shopping, restaurangbesök, inredningsaker etc. Men samtidigt vill jag kunna unna mig någonting ibland så jag har skapat en månadspeng till mig själv, där jag varje månad bestämmer vad jag vill ha. Ibland sparar jag nån månad och unnar mig någonting dyrare. Här har jag inspirerats av afterDRK "5 piece french wardrobe", capsule wardrobe - att endast köpa 5 nya plagg per säsong, 10 nya per år (basplagg ej medräknade). I höst har jag t.ex. köpt 3 nya ulltröjor, i våras ett par snygga gympaskor, en jerseyklänning a la "Little black dress". Mer genomtänkta medvetna köp av bättre kvalitet.

En månad utan shopping tycker jag är en bra början för att reflektera över ens dagliga slösande. Jag tyckte jag hade ganska bra koll men hade inte räknat på hur mycket pengar jag la på barnkläder varje månad, några t-shirt här och där som jag bara köpt för att de var fina. Så mycket barnplagg jag köpt som aldrig använts, min son vägrar jeans, skjorta, stickade tröjor - vill enbart ha mjuka bekväma plagg så nu köper jag bara förskolekläder!

För mig handlar minimalistisk livstil, frivillig enkelhet om att bo compact living i stan, förenkla min vardag med att ha nära till jobb och förskola och slippa pendla. Att rensa i röran, organisera hemma så att allt ha sin plats. Underlätta vardagen med att t.ex. bara tvätta en gång i veckan, 3 maskiner på nån timma (ja, gemensam tvättstuga). Att inte titta på tv/ipad under några timmar varje eftermiddag utan leka med mitt barn, laga och äta mat tillsammans. Ge mig själv nån timmas återhämtning varje dag när jag läser en bok, gör lite yogaövningar och går och lägger mig i tid. För en del av er låter detta säkert tråkigt och präktigt men det gör att JAG mår bättre, är lyckligare och det är ju det viktigaste, för mig!

Veckans tips:
1. Köpstoppsbloggen
http://notbuying.blogspot.com.es/2013/03/60-solution-budget.html
http://notbuying.blogspot.com.es/2013/03/503020-budgeten.html
2. Minimalisterna
3. Into Mind
4. Amerikanska minimalismbloggar: The Minimalists, Be More With Less, Becoming Minimalist finns i länkarna nere i högerspalten.
5. http://backstageimodebranschen.blogspot.com.es/2013/09/frivillig-enkelhet-att-inte-vilja-ha-mer.html


2 kommentarer:

Tuvilda sa...

Jag tycker att det är intressant det här med att "down-shifta" och leva enklare som många skriver om. Att tänka ut en budget och shoppa mindre. Jag tycker det låter superbra! Och så tänker jag på hur jag själv lever och att jag aldrig har shiftat upp liksom. Jag har aldrig gillat att gå i affärer och handla kläder eller skor. Jag skulle snarare säga att jag alltid mått dåligt av det och hatat det. Inte varje gång men under hela mitt liv. Jag vet inte om det blir för mkt intryck som jag inte orkar med eller om jag känner mig typ lurad att köpa en viss tröja som jag inte vill ha. Jag går i affärer ibland och köper kläder som jag tycker är fina och som passar mig. Men känns det inte 100% så köper jag oftast inte. Detta har gjort att jag aldrig lagt mkt pengar på shopping.

Sist jag bodde i Spanien så la jag mkt pengar på att äta ute. För jag tyckte det var billigt. Jag tror det blev typ 10€ per person om man delade (picar) på några olika rätter. Och jag har typ aldrig inspiration att laga mat hemma i Spanien, konstigt.

Nu har jag ingen fast inkomst. Jag jobbar lite överallt som timvikarie mest och har alltså oregelbunden lön. Men jag har en buffert, så det känns ändå lugnt.

Så jag har liksom aldrig shiftat upp och lever därför automatiskt som downshiftad...

Under något år eller två skrev jag upp exakt alla köp jag gjorde i en liten bok. Jag skrev typ: coop, fika, kläder, bio osv. Alltså inte exakt om jag köpt krossade tomater eller ej. Sedan summerade jag upp mina utgifter efter en vecka. Då såg jag hur mkt pengar det går till mat ute (jag bodde i Sverige) och fika på café. Första terminen när jag hade en så här osäker inkomst (kunde få in typ 4000 kr/månad ibland) så bestämde jag mig för att endast lägga pengar på mat och hyra typ. Det nödvändiga. Och att om jag nån gång gick på café så skulle jag inte köpa kladdkaka för 35 kr och te för 25 utan typ en baguette-macka för kanske 50 kr och vatten 0 kr. Inte bara för att spara pengar utan också för att det kändes mer värt att äta bra mat och inte socker och fett som bara ger en kick och inget mer, tomma kalorier heter det väl.

Ja, detta blev ju nästan ett eget inlägg.. Men det är spännande med ekonomi!

Bella sa...

Tack för ditt långa inlägg! Jag tror egentligen inte jag heller har behövt downshifta, många när de separerar går ju från två inkomst till en och en del är tvungna att flytta från huset etc. Jag har nog aldrig heller skiftat upp till den nivån, delvis för att jag aldrig levt med två inkomster, delvis för jag bott i Spanien och levt som mileurista.

Nästan alla lever ju ganska snålt under tiden de studerar, bor litet i en student lgh etc men sen när man börjar tjäna mer pengar ökar man sina omkostnader. Jag, med tanke på krisen i Spanien är mest fundersam över alla svenskar som tar det dyraste lånet de kan, lever på gränsen för sina tillgångar och hetsen i Sverige att bo i villa, ha flera barn, åka på utlandssemester, ha ett snyggt hem med de rätta prylarna, rätt märke på kläder, två bilar etc etc

Många runtomkring mig hoppar rakt in i ekorrhjulet utan att fundera, på hur mycket man måste jobba för att hålla igång. Jag, om jag kan jobbar hellre 80% och har mer tid att leva... Sen skulle jag gärna vilja köpa en lgh i Spanien, till min pension. Så jag kan leva billigt! I Sverige är det ju många som inte betalar av sina lån och det är ju också lite galet...